http://life.lege.net/ Forum Index http://life.lege.net/
Life Grounded Discussions / Livs-grundade diskussioner
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 Please note that articles older than a few days are often locked from editing, so links here is guaranteed to refer to the intended material.
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

Intervju med författaren till "Chávez-koden"

 
Post new topic   Reply to topic    http://life.lege.net/ Forum Index -> Livs-grundade diskussioner
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2005 Sep 18 18:39:45    Post subject: Intervju med författaren till "Chávez-koden" Reply with quote

Intervju med Eva Golinger, från http://vansternsinternationellaforum.se/?newsID=69 [28-30 augusti 2005], wrote:
Intervju med Eva Golinger

Den venezolansk-nordamerikanska advokaten Eva Golinger har under flera års tid ägnat sig åt att forska kring USA:s försök till intervention i Venezuela. Forskningsarbetet har resulterat i boken "Chávez-koden" som kom ut på spanska och engelska tidigare i år. Golinger besökte Stockholm 28-30 augusti [2005] på inbjudan av Vänsterns internationella forum. Frilansskribenten Tigran Feiler intervjuade henne.


Din bok beskriver USA:s intervention i Venezuela i detalj. Hur skulle du sammanfatta USAs inblandning?

- Det var först när George W. Bush blev president 2001 som USA började utforma sin strategi för att göra sig av med Hugo Chávez [Venezuelas president]. USA började då genom National Endowment for Democracy, NED och USAID [USAs biståndsmyndighet] att finansiera den venezolanska oppositionen.

- I min forskning har jag kommit över CIA dokument som tydligt visar att USA:s regering kände till planerna på en kupp mot Chávez före själva kuppförsöket som ägde rum 11 april 2002. I dokumenten framgår det att USA inte bara informerades om vilka som var inblandade i kupplanerna utan även hur man tänkte provocera fram våldsamheter och på så sätt rättfärdiga kuppen. När kuppen sedan ägde rum var Vita Husets reaktion att stödja kuppmakarna, skylla våldsamheterna på Chávez och förneka all inblandning och kännedom om kupplanerna.

- USA:s intervention i Venezuela fortsatte även efter att folket gått ut på gatorna, krävt Chávez tillbaka och förhindrat kuppen. Under vintern 2002-2003 genomförde den USA-finansierade oppositionen en generalstrejk som i själva verket var en lockout med syfte att lamslå Venezuelas livsviktiga oljeindustri. Strejken pågick i 64 dagar och fick förödande ekonomiska konsekvenser för landet. Men återigen misslyckades man med att fälla regeringen.


- Det tredje försöket var att utnyttja den möjlighet som den venezolanska konstitutionen ger till en folkomröstning om presidentposten. Det var den av USA finansierade organisationen Sumate som ledde kampanjen. När halva Chávez´ mandat hade gått kunde folkomröstningen hållas i augusti 2004. Men trots att USA investerade stora summor pengar i valkampanjen kunde Chávez återigen vinna en storseger. Under perioden 2000-2004 stödde USA den venezolanska oppositionen med omkring 27 miljoner dollar. Det är de siffror vi har tillgång till idag men den verkliga summan kan vara betydligt större.


Har den venezolanska oppositionen försvagats av alla bakslagen?

- Ja, oppositionen har verkligen tappat mycket stöd och trovärdighet. Förut kunde man samla en miljon människor till sina demonstrationer och idag får de inte ihop fler än 3000. Många av oppositionens ledare har flytt till Miami. Bland affärsmännen har de mer pragmatiskt lagda övergett oppositionen och börjat stödja den sittande regeringen. Med Chávez har det öppnats upp nya möjligheter att investera i Venezuela och det har även arrangerats flera ekonomiska forum. Samtidigt har oppositionen skruvat ner retoriken och försöker istället vinna över folk från Chávez-sidan på ett mer subtilt sätt.


Har USA:s regering gett upp hoppet på att göra sig av med Chávez?

- Nej, målet är fortfarande att förstöra den bolivarianska revolutionen så fort som möjligt. Visst finns det mer pragmatiska grupper även inom USA:s regering men extremhögern och exilkubanerna vill bli av med Chávez.

- Jag tror att det är nu det verkliga angreppet börjar. Man hade underskattat Chávez popularitet och tvingas nu lägga om strategin. Språkrören i Washington angriper Venezuela så gott som dagligen och nidbilden de ger reproduceras sedan av media över hela världen.

- Predikanten Pat Robertsson argumenterade nyligen i sitt TV-program för att man ska mörda Chávez. Robertsson är i och för sig inte en del av USA:s regering, men har står den och familjen Bush nära.


Du jämför ofta USA:s agerande i Venezuela idag med angreppet på den folkvalda Sandinist-regeringen i Nicaragua under 1980-talet. Vilka skillnader finns mellan det två fallen?

- En viktig skillnad är att Venezuela är ett betydligt större och rikare land. I Nicaragua finns det ingen olja. I Venezuela har det heller aldrig funnits något behov av att skapa och finansiera oppositionell media. Nästan all rikstäckande media kontrolleras av oppositionen och ägs av några av Venezuelas absolut rikaste familjer. Det är också viktigt att tänka på att angreppet på Nicaragua pågick i över tio år och att man spenderade omkring en miljard dollar för att få till stånd ett regimskifte. USA kommer att fortsätta med sina destabiliseringsförsök gentemot Venezuela - strategerna i Washington tänker långsiktigt.


Du skulle ha deltagit i en panel på temat "Stöd till regimskifte - demokratisk hjälp eller intervention" i Stockholm den 29 augusti men fick inte medverka. Vad hände?

- Jag var inbjuden och stod med på det ursprungliga programmet. Sedan informerades jag plötsligt om att jag inte längre fick medverka i panelen, utan bara i publiken. Under paneldiskussionen fick vi till slut reda på sanningen - NED:s ordförande Carl Gershman vägrade att sitta i samma panel som jag. Han anklagade mig för att rättfärdiga kriminaliseringen av demokratihjälp i Venezuela.


Ligger det någon sanning i det?

- Nej, jag är inte inblandad i den juridiska processen mot Sumate. Det är inte heller organisationen i sig som väntar åtal utan enskilda medlemmar. Det enda jag sagt är att det venezolanska rättsväsendet måste få ha sin gilla gång - det är det som kallas för demokrati. Än så länge befinner man sig bara på ett utredningsstadium.


Vad anser du om NED:s agerande?

- Jag tycker att det är skamligt. Det förvånar mig att de skräms av att en 32-årig advokat, utan makt och pengar, som skrev en bok ska delta i ett seminarium i Stockholm som förmodligen ingen i USA kommer att höra talas om. Det är chockerande att NED som har en budget på flera miljarder dollar och kontrollerar hela regeringar känner sig så hotade av mitt arbete. Jag ser det som ett svaghetstecken från deras sida, innerst inne vet de att de har fel.


Hur påverkas processen i Venezuela av USA:s omfattande militära bistånd till Colombia?

- USA:s militära hjälp till den colombianska regeringen som under de senaste åren uppgått till miljardbelopp begränsar sig inte till Colombia. Tanken är att sprida insatsen till hela det andinska området inklusive Venezuela. I Colombia byggs det nu militärbaser för fullt längs den venezolanska gränsen. Det hela för tankarna till Centralamerika under 1980-talet då de USA-stödda Contras angrep Nicaragua från baser i grannlandet Honduras.


Finns det en risk för att det venezolanska samhället "colombianiseras"?

- Det skulle vara om man medvetet gör så att den colombianska konflikten får spridningar över gränsen. På så sätt skulle situationen urarta och en större militär intervention i Venezuela legitimeras.


I "Chávez-koden" skriver du att ditt forskningsarbete kring USA:s intervention i Venezuela bara börjat. Vilka är dina framtida projekt?

- Det forskningsarbete som redovisas i boken är ännu inte avslutat. Jag tar fortfarande emot dokument från den ansökan jag gjort till de amerikanska myndigheterna med hjälp av lagen FOIA [Freedom of Information Act]

- "Chávez-koden" har ännu inte givits ut i USA. Två förlag har visat intresse men sedan dragit sig ur. Kanske beror det på påtryckningar. Hittills har boken publicerats i Venezuela och på Kuba och en andra utgåva är på gång i Venezuela. I Spanien kommer boken ut den här månaden och i Tyskland i oktober. Det verkar även som att det kommer att göras utgåvor i Argentina, Japan och Vietnam.

- Jag planerar även att komma ut med en ny bok nästa år. Den kommer att handla om USA:s militära inblandning i Latinamerika. Jag har fått många intresseförfrågningar på det ämnet.


Tigran Feiler
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2005 Sep 18 18:51:33    Post subject: Operation Balboa; the plan to invade Venezuela Reply with quote

I Dags att skapa en sant internationell stad för FN på min blog nämnde jag att
Quote:
Venezuelas president Hugo Chavez har i FN sagt att det är dags att fundera på att skapa en internationell stad med egen överhöghet för att representera världen: ``We believe it is time to think about the creation of an international city with its own sovereignty, with its own strength and morality to represent all nations of the world. Such international city has to balance five centuries of unbalance. The headquarters of the United Nations must be in the South.''

Hugo Chavez verkar vara en handlingskraftig ledare för framtiden, om han får leva och inte USA startar krig med honom (se Eva Golingers The Chavez Code: Cracking U.S. Intervention in Venezuela). Jag glädjer mig åt hans positiva framåtanda och framtidstro. Vi behöver världsledare som honom.

Och han har rätt, USA är en terroriststat och FN kan inte vara beroende av en sådan stat! Det är dags att göra något positivt istället för att bara deppa över hur illa det är ställt!

Se även "Hurricane Hugo at the U.N." av Mike Whitney, September 17, 2005, på http://uruknet.info/?p=15839 !

I slutet av Mike Whitneys artikel nämner han att
Quote:
(Note: "Operation Balboa; the plan to invade Venezuela; President Chavez announced on "Nightline" Friday edition 9-16-05 that, "I have evidence that there are plans to invade Venezuela. Furthermore, we have documentation: how many bombers will over-fly Venezuela on the day of the invasion, how many trans-Atlantic carriers, how many aircraft carriers need to be sent to (inaudible) even during (inaudible)." The US is carrying out maneuvers at Curacao Island, and Chavez claims to have documentation to back up his allegations. "The plan is called Balboa and Venezuela is indicated as its objective.")

D v s att Hugo Chávez [Venezuelas president] säger att han har bevis för att USA har en plan kallad "Balboa" för att invadera Venezuela.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2005 Sep 18 19:19:11    Post subject: Regeringen deltar i konferens om demokrati med tystad kritik Reply with quote

The Chavez Code: Cracking U.S. Intervention in Venezuela
Eller Regeringen deltar i konferens om demokrati där man efter påtryckningar tystat kritik.

Se Folkmord är bara dåligt när den som utför det är ond i mitt blog arkiv samt en längre artikel med samma rubrik i detta forum! Den senare texten nämner bl a
Antecknat 31 augusti 2005 wrote:
Caracas ja. Det är huvudstaden i Venezuela. Där Hugo Chavez är den i allra högsta grad demokratiskt valde presidenten. Den amerikanske människorätts-advokaten Eva Golinger har skrivit en bok om hur Bush-administrationen och "the National Endowment for Democracy" (NED) (en CIA-front) intervenerade i Venezuela för att störta den demokratiskt valde Hugo Chavez, vilket just i detta fall dock misslyckades. [Eva Golingers bok heter "The Chavez Code: Cracking U.S. Intervention in Venezuela".]

I Sverige hölls den 28-30 augusti 2005 en för allmänheten stängd konferens om demokrati med den svenska regeringen. På denna konferens var såväl Eva Golinger som Carl Gershman, president för organisationen som sökte störta Venezuelas president - NED - med på programmet på en panel som kallades "Supporting regime change - democratic support or intervention". Men Carl Gershman från CIA-fronten "the National Endowment for Democracy" (NED) vägrade delta om Eva Golinger skulle vara med. Hon fick därför ett brev om att hon trots att hon var inbjuden nu inte längre fick plats i programmet. Enligt brevet var hon "demokratiskt tvivelaktig", då hon skulle ha uttalat sig nedlåtande om NED:s president, Carl Gershman.

Den svenska regeringen deltar alltså i en konferens om demokrati där man efter påtryckningar från USA redan i förväg tystat en kritisk röst.

Men Venezuela och Hugo Chavez är intressanta. De har kommit långt på målet att utrota fattigdomen. Något New York och Stockholm skulle kunna ta efter... Venezuela proklamerades nyligen som andra land i Latinamerika fritt från analfabetism.

I USA hetsar dock Bushs kompis Pat Robertson i sin egen TV-kanal "Christian Broadcast" om att USA bör lönnmörda Hugo Chavez, som Pat Robertson kallar för "strong-arm dictator".

I Sverige nämner inte nyheterna något om vänskapen mellan terrorism-hetsaren Pat Robertson och George W. Bush, utan här poängterar man istället kontakterna mellan Hugo Chavez och Fidel Castro.

Men åter till den svenska regeringens hyckleri och flathet. Det är ett välkänt faktum att Venezuela riskerar krig med USA eftersom CIA misslyckats med att få bort Hugo Chavez och han har folkets stöd. I Sverige vill man kanske inte riskera att folkviljan får råda, då ju denna skulle kunna innebära krav på att Sverige inte är tyst i fråga om de mycket grova övergrepp mot de mänskliga rättigheterna som USA gjort sig skyldig till - iallafall om omfattningen av dessa kom till den svenska allmänhetens kännedom. Dessa brott mot mänskligheten (som amerikanska soldater dock inte kan dömas för då USA runtomkring i världen utövat ekonomiska påtryckningar på olika stater för att de ska ingå bilaterala avtal med USA om att amerikanska soldater aldrig ska utlämnas till den internationella brottsmålsdomstolen) innefattar att man utomrättsligt avrättar sårade och obeväpnade personer som man utan någon som helst undersökning och på stående fot helt summariskt stämplat som terrorister. Ungefär som brasilianaren i London, faktiskt, som tvärtemot desinformationen satt lugnt och med lätt - ej bylsig - klädsel i tunnelbanan när han summariskt och helt utomrättsligt avrättades med sju skott i huvudet. Andra brott mot mänskligheten är kemiska stridsmedel i Falluja och att man med stridsvagnar kört över sårade, som sedan schaktats ned i floden Eufrat eller i nu dolda massgravar.

Den svenska regeringen är genom att inte klart ta ställning mot dem som beordrat och planerat dessa krigsbrott, t ex genom att förklara George W. Bush och Tony Blair för persona-non-grata i Sverige och genom att inte kalla upp den amerikanska ambassadören och kraftfullt protestera (den Schweiziska regeringen inkallade faktiskt USAs och Storbritanniens ambassadörer för att överlämna en protest), själva lika skyldiga i och med att de faktiskt genom detta medvetet eller med avsiktlig blindhet uppmuntrar andra till brottslig verksamhet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2005 Sep 18 19:34:36    Post subject: Perspektiv, om USA-myterna Reply with quote

När jag funderar på detta kan jag inte låta bli att posta dessa tankar:
    ``Då får fascisterna och anti-demokraterna krypa ned i sina hålor igen och ånyo i det fördolda konspirera inför nästa tillfälle att störta världen i elände...'' (Se nedan.)

Perspektiv, om USA-myterna

I Aftonbladet Kultur läser Ragnar Strömberg Roths mardrömsvision: "USA som fasciststat". Bl a står det
    ``det är inte bara vårt mänskliga värde som står på spel utan själva existensen av en verklighet.''
och
    ``folkhjälten och den av Göring dekorerade Hitlerbeundraren Charles Lindbergh var ytterst nära att bli det republikanska partiets presidentkandidat inför valet 1940, med målet att hålla USA utanför kriget.

    Grundtanken är att det lika lite i Roosevelts Amerika som i Weimarrepublikens Tyskland fanns för många fascister, utan för få demokrater.

    Lindbergh vinner en jordskredsseger och grannar och skolkamrater förvandlas till glödande patrioter som i familjen Roth inte längre ser unika individer, utan främmande element i vars dolska kollektiva natur lojaliteten mot den egna rasen och religionen gör dem till ett hot, en tickande bomb, som gör att de accepterar inte bara den mest enfaldiga vulgärpropaganda utan också inskränkningar i de egna medborgerliga rättigheterna.''

Själva existensen av en verklighet har jag ifrågasatt mången gång inom mig själv. Men så tänker jag, om det inte finns någon verklighet så kan man ju lika gärna skapa den bästa verklighet man förmår - göra det bästa av situationen. En "profet" jag en gång trodde på sa faktiskt en viktig sak, att människan är till för att ha glädje. Och varför inte försöka uppskatta livet, och samtidigt inte tillåta glädjedödarna - fascisterna och fundamentalisterna - att ta bort allas vår glädje/frihet ?

Så det är nog som det stod i artikeln, att det finns för få demokrater. Felet är inte för många fascister, för de är visserligen mäktiga och inflytelserika, men de är ganska få och om tillräckligt många demokrater tar tag i saken och stiger fram och säger STOPP! Då får fascisterna och anti-demokraterna krypa ned i sina hålor igen och ånyo i det fördolda konspirera inför nästa tillfälle att störta världen i elände, när den nuvarande generationen försvunnit och de nya generationerna inte ser faran, om ytterligare 40 år eller mer. Och vi får undervisa och varna våra barn i vår tur, så att de måhända kan uppskjuta tiden tills det har gått 70 år eller mer, och historien åter upprepar sig eftersom det inte finns någon kvar som känner igen vad som sker.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Mon, 2005 Sep 19 5:17:47    Post subject: Det som nu händer Reply with quote

Det som nu händer

Jag ställde på <aspekt@w10.net> listan frågan: ``Är det ingen annan här på <aspekt@w10.net> som funderar över det som nu händer?''

Därvid ställdes motfrågan: ``Vad exakt tänker du på?''

Mitt svar (Mon, 19 Sep 2005 03:06:50 +0200 (MEST)) blev:

Jag tänker på krigs-demagogin och de mycket starka anti-demokratiska och anti-människorättsliga krafter som verkar såväl i vårt eget land som i USA, Storbritannien och Australien. Jag tänker på att aktivt arbeta för att sabotera FN och allt vad internationell lag och konventioner heter. ( http://yabosid.blogspot.com/2005/08/r-dom-helt-galna.html )

Jag tänker på att man inte kan skicka hjälp till katastrofoffer som därför måste bryta sig in och ta vad de behöver för att överleva, men man kan skicka legosoldater mot dem. ( http://yabosid.blogspot.com/2005/09/vad-gick-fel.html )

Jag tänker på tystandet av kritik: Tystandet av Björn Eklund och yttrandefriheten på Ordfront ( se http://web.comhem.se/humanistgruppen/Extra%20laenkar/evamobergordfront.htm samt http://nnn.se/n-model/foreign/ordfront.htm och den detaljerade redogörelsen för Ordfronts-skandalen på http://nnn.se/n-model/foreign/ordfront.pdf ), jag tänker på tystandet av sanningen genom den oerhörda avskjutningen av journalister som USA gör i Irak (se http://dahrjamailiraq.com/weblog/archives/dispatches/000278.php ) och jag tänker på censur i största allmänhet (se http://dahrjamailiraq.com/weblog/archives/dispatches/000256.php ). Jag tänker på hur Eva Golingers röst tystades i den konferens om demokrati som svenska regeringen var med på den 28-30 augusti 2005 ( http://life.lege.net/viewtopic.php?p=136#136 ). Jag tänker på hur vår egen demokrati urholkas för att ge Irakierna Sharia-lagar ( http://life.lege.net/viewtopic.php?p=124#124 och http://blog.lege.net/?/15-Naer-vi-ger-demokrati-till-Irak.html ).

Jag tänker på den amerikanska interventionspolitiken i Venezuela ( http://life.lege.net/viewtopic.php?p=134#134 ) och andra länder.

Jag tänker på det totala föraktet för medmänniskor. Är de skadade, döda dem. Kan de inte tala engelska, döda dem. Är de svarta och saknar bil, ge dem ingen transport, ingen mat, inget vatten och när de själva tar detta, döda dem ( http://dahrjamailiraq.com/weblog/ Dahr Jamail's Iraq Dispatches, http://dahrjamailiraq.com/weblog/archives/dispatches/000196.php samt http://americablog.org/ AMERICAblog, men det finns så många andra, och från andra källor också).

Jag tänker på den Dödens Kultur som nu råder. På att till och med den svenska regeringen ger sitt Quisling-stöd till mördarna, man tycker inte att det är så viktigt att hålla på Internationell rätt, mänskliga rättigheter, etc. Jag tänker på att man kallar dem som kritiserar krig och hat för onda, för terrorist-kramare. Jag tänker på krigs- och hat- demagoger som klumpar ihop minsta antydan till krigs-kritik med att man måste vara på Pol-Pots sida, allra minst. Alla som inte vill krig påstås i demagogin vara korrupta, farliga och avskyvärda. Jag tänker på det HAT som piskas upp mot dem som vågar protestera.

Jag tänker på att snart är det kanske få som vågar protestera, och de som gör det riskerar därvid sina och sina familjers liv.

    JAG TÄNKER PÅ ELEFANTEN SOM STÅR MITT I RUMMET.

Jag tänker på införandet av fascism, på elektronisk övervakning ( http://stoppa-storebror.se/ ``Vi har fått ett politiskt klimat där det anses acceptabelt, eller till och med nödvändigt, att använda modern teknik för alltmer långtgående övervakning av oss "vanliga" människor. Terrorvågen under juli månad har redan förstärkt denna utveckling. Vissa föreslagna åtgärder - såsom Thomas Bodströms så kallade teledatalagring - strider mot både Regeringsformen och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och innebär väsentliga risker för individerna: Känslig information om privatlivet kan kommer i fel händer och åstadkomma stor personlig skada. Även rättssäkerheten hotas.'').

Jag tänker på avskaffandet av vår fred, frihet och rättvisa.

Det är _det_ jag exakt tänker på. Vad trodde du att jag tänkte på ?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Tue, 2005 Sep 20 12:44:30    Post subject: Reaktionen från Björn Stenberg som står bakom Aspekt blev Reply with quote

Reaktionen från Björn Stenberg som står bakom Aspekt blev på ovanstående inlägg (som postades 03:06:50 på måndagsmorgonen) följande kommentar (som postades 04:04:05 på samma måndagsmorgon):

Björn Stenberg, på <aspekt@w10.net> listan, Mon, 19 Sep 2005 04:04:05 +0200, wrote:
Och med detta inlägg (se [ovan]) blev Leif nummer två i raden av Aspekt-champagne-mottagare.

Juryns motivering lyder:

En synnerligen bra sammanfattning av dagens geopolitiska slutsatser OCH känslor bland många fler än de som syns eller kommer till tals i mediefloran. Slutsatser och känslor som om de inte tas på konstruktivt allvar, i sin förlängning, kommer att leda till total rättslig kollaps - genom bekämpandet av dem av de som har mycket att förlora på den nu inslagna vägen, likväl som genom medborgerlig flykt, från denna väg, till organisationer och strömningar som inte heller de stödjer de demokratiska ideal och människovärden det tagit mänskligheten de första sisådär "10.000 civiliserade" stapplande åren att äntligen nå.

Ett innihellvitte schysst inlägg m a o!

Björn

En flaska "äkta vara" kommer inom en inte alltför lång lagringsperiod.

Man tackar och bugar sig!

:)

Angående Björns motivering: Jag tycker att den är en synnerligen bra - och ännu kortare - karakterisering av den miserabla situationen. (Det är dock långtifrån för sent; om vi säger STOPP så får fascisterna och anti-demokraterna krypa ned i sina hålor igen och ånyo i det fördolda konspirera inför nästa tillfälle att störta världen i elände, när den nuvarande generationen försvunnit och de nya generationerna inte ser faran, om ytterligare 40 år eller mer. Se vidare http://life.lege.net/viewtopic.php?p=137#137 eller klicka på texten under kategorin "Giftigt värre" i högerkolumn på min blog http://blog.lege.net/ .)

Jag vill tacka för alla lovord - jag hade inte förväntat det, jag tyckte bara att jag samlade ihop lite referenser och "bet till" lite. I själva verket tror jag inte att det behövs någon större litterär förmåga utan bara att genomskåda att kejsarens nya kläder endast är en masspsykos, och att tro på sitt eget förstånd snarare än vad alla andra säger är rätt. Hade jag trott på alla andra över mitt eget förstånd så hade jag också i dag fortfarande trott att Gordon B. Hinckley är en Guds Profet som vet bäst vad som är rätt och fel och hur man ska leva sitt liv. Se vidare http://lds.org/ och http://jesukristikyrka.se/ . stället tänker jag i dag så här: http://mormon.lege.net/ .

Att gå från att se att det i en religiös manipulativ miljö endast finns en enda godkänd sanning som man är fri att tro på så länge man tänker rätt till att se att det i dag även är så i samhället - att det endast finns en godkänd sanning som man är fri att tro på så länge man tänker rätt - är det inte långt. Faktum är att jag i dag ser just de personer som har brutit sig loss från manipulativa miljöer som det stora hoppet: Ofta vägar de att låta sig manipuleras på nytt. Jag har lärt mycket av diskussioner med sådana fritänkare som har lämnat mormonismen.

Inte minst förstår jag in i minsta detalj exakt vad det är som signaturen George Orwell menar i vartendaste mening i hans "1984". Det finns i dag ingen viktigare bok.

Jag skrev ovanstående på Aspekt-listan, och Björn kommenterade igen:

Björn Stenberg, Mon, 19 Sep 2005 16:49:12 +0200, wrote:
Får jag föreslå Krishnamurti?

Hans uttalande 1923 (?) i Holland, "Varje person som hänger sig åt att följa en ledare har självmant slutat tänka", är troligen världshistoriens viktigaste mening - i alla fall enligt min egen "ödmjuka" åsikt.

Björn


Dagens situation gör det oerhört svårt att som individ hitta en egen grund i verkligheten - verklighetskontakt - mer eller mindre på egen hand, när man har förstått att det inte finns någon "allmän mening" att lita till, att det som har varit tryggt och pålitligt - markkontakt - inte går att lita på.

Fråga människor som förlorat sina illusioner om någon manipulativ kult/sekt. Allting gungar - finns det en verklighet, är något sant? Det blir existentiell kris. Att i ett sådant läge förvänta att alla hela tiden ska hålla huvudet kallt är orimligt. Så är vi inte konstruerade.

Hela "enda vägens politik" är en enda sekt - en enda manipulativ sekt. Det finns bara "Sanningen®", och denna absoluta "Sanning®" kan och får inte ifrågasättas. Som i en manipulativ sekt - detta att det bara finns en "Sanning®" som inte tål några motargument, som inte tål att höra sanningar utan "®", det är bevis nog för att det vi ser är hur en ny religion har skapats och hur de flesta har dragits in i denna nya religion. Kanske människan inte kan vara utan religion och detta är reaktionen...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    http://life.lege.net/ Forum Index -> Livs-grundade diskussioner All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
HOME          Läs om Intelligentsians blockering här: http://blog.lege.net/          Besök AllaForum!