http://life.lege.net/ Forum Index http://life.lege.net/
Life Grounded Discussions / Livs-grundade diskussioner
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 Please note that articles older than a few days are often locked from editing, so links here is guaranteed to refer to the intended material.
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

Stoppa USA/Israels Iran-krig mars/april 2006
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    http://life.lege.net/ Forum Index -> Stoppa USA/Israels Iran-krig april 2007 (var 2006)
View previous topic :: View next topic  
Author Message
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Fri, 2006 Feb 10 18:45:54    Post subject: Reply with quote

Du skriver så här:
http://blog.lege.net/verklighetsbubblan/
Quote:
Kapitalism förklädd till "demokrati" styr i dag "verkligheten" eller den officiella kulturen. Detta är ett nästan mekaniskt system som arbetar utifrån insikter om den mänskliga psykologin. De flesta människor gillar att leva i förnekelse eller har behov av det för att anpassa sig till föräldrar, jämlikar, religiösa och politiska ledare. Många är till och med stolta över sitt slaveri under detta omänskliga mekaniska system. Man får anta att det måste vara "lyckan" i att avsäga sig sitt jag och ännu mer bli en "maskin", ett verktyg. Att arbeta bort varje spår av ett riktigt "jag" så att man till sist blir ingen. Alltså åter, definitivt inte något "jag ÄR"... Ändå sker detta paradoxalt nog pga egots överlevnadsinstinkter.

Den officiella "verkligheten" är inte hur det verkligen förhåller sig utan den officiella "verkligheten" är hur ett gäng "mobbare på skolgården"/översittare har bestämt att vi andra ska tro och tänka. Och om vi inte inordnar oss i deras "verklighet" så ska vi mobbas tills vi gör det, eller förlöjligas och marginaliseras. "Det ni säger bär inte sannolikhetens prägel"...


Det går att hålla med till viss del - men du har inga förslag om vad att göra åt det! Du själv letar på webben och i böcker efter någon bra beskrivning. Det finns väl inget annat sätt. Det gäller att informera sig, Men vem ska man lita på? De flesta har inte tid att jämföra olika källor. De flesta kan inte avgöra om något är rätt eller fel. Var det kapare som flög in i World Trade Center eller var planen fjärrstyrda? Hur ska människor kunna avgöra det?

Men när en fysikprofessor visar att smält stål och fritt fall inte stämmer med naturlagarna då finns det BEVIS. Då kan nästan vem som helst förstå att det här har inte gått rätt till - det finns en hund begraven. Det var inte de som utpekats som gorde det. Det var någon annan. Vem var det? Inte svårt att gissa.

Och dessutom finns det en del materila som pekar åt ett visst håll. Marvin Bush - Goerges yngre bror var inblandad i säkerheten för World Trade Center som dessutom hölls stängt för att dra nya kablar som det sas,

Jag tycker det är fullständigt fel att se ner på andra människor - utnämna dem till maskiner. Människor är inte dumma - men många har inte tid att informera sig - skaffa sig kunskap - och media fortiger och förvrägner - det gör det inte lättare. Men nu när det finns BEVIS så ska det väl inte vara så svårt för människor att förstå att det inte handlar om konspirationsteori,

Nej, lägg av med det här psykologiserandet! Sluta påstå att de i toppen är på något sätt bättre - varför är inte de som leder detta hemska spel maskiner? De är väl i sänt fall maskinerna? Spelmaskiner!

För ut BEVISEN eller du gör dig själv och alla andra en otjänst!

Det leder ingenstans - detta psykologiserande - eller redovisa hur du anser att dessa förtrollningar ska brytas! Enda sättet är väl att det finns oemotsägliga BEVIS - naturlagar som inte kan pratas bort...
Back to top
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Fri, 2006 Feb 10 19:25:17    Post subject: Reply with quote

William Rodriguez som var med när det hände och otaliga gånger vittnat om vad som hände - explosionerna som han upplevde som tog ner World Trade Center har skickat ett email till Stever E. Jones. Det finns här att läsa:
http://www.physics.byu.edu/research/energy/htm7.html

Quote:
"Thank you so much for coming out with a report questioning the "official Story" of 9/11. I read with a lot of dedication your paper and I distributed it widely to all the Victims and survivors of that day (I am the leader of the families and the last person pull from the rubble from the North Tower).

You are just missing my experience. I told the 9/11 Commission about the explosions and the events on the sub-basement on that day. They did not put it in the final report. Please check the internet under "William Rodriguez 9/11". I am trying to raise the same questions. Since I am a respected figure internationally, I noticed how my testimony has been presented unedited all over the world. But in the USA, I am edited and even though I have a lot of respect from the media, I am asked constantly about other subjects and issues but nothing about the explosions of that day. Congratulations from the side of the really affected on that day. Keep up your investigations.


När man fattar hur hans upplevelser förtogs av USA:s media så handlar det inte om psykologin hos USA:s befolkning. Det handlar om media. När det då finns bevis som fysikprofessor Steven E. Jones tagit fram som visar att husen sprängdes, Det finns ingen annan förklaring om man inte ska ändra på de fysikaliska grundlagarna. Då måste de bevisen föras ut. Det är bevis människor inte behöver misstänka för att vara konspirationsteori. Så se till att på bästa sätt föra ut bevisen. Se till att människor informerar varandra - när media tiger.
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Fri, 2006 Feb 10 19:53:06    Post subject: Du har inte förstått Reply with quote

Jaha, du har läst min Verklighetsbubblan - men kanske inte förstått. På http://blog.lege.net/verklighetsbubblan/#fungerar och kanske specifikt på http://blog.lege.net/verklighetsbubblan/#etablerat kan du läsa hur det amerikanska folket genom flathet accepterat politiska mord.

Om tillräckligt många inte accepterat sådant så skulle landet ha haft andra ledare. Och nu talar jag inte demokrati. Ingen ledare kan leda helt i strid med vad som ses som legitimt. USA:s folk ser det som sker mer eller mindre som legitimt. Jag har haft kontakt med många, från alla möjliga bakgrunder.

Min liknelse med maskiner - jag tänker på rundgången mellan sporten, sova, jobba, etc - stör dig. Det jag är ute efter är avsaknad av självständigt tänkande. Egen analys. Var och en som tänker kritiskt istället för att köra "färdigmat" kan inte heller liknas vid en maskin. Men den som kör i ett spår och som kan styras utifrån, är inte liknelsen träffande? En annan liknelse är att vara som får som följer sin fåraherde. Bäähhhhh. Det är den kristna liknelsen. Ett får kan vara lyckligt, ovetandes om att det är på väg till slakt. Bäähhhh. Maskin eller får, vad spelar det för roll, och varför stör dig liknelsen. Den kanske är sann?

Det handlar om psykologi, varför vi väljer att tro på auktoriteter, på media. Det är vårt eget ansvar! Kopia av http://blog.lege.net/?/47-Verklighetsbubblan.html#c618 följer:

EGET ANSVAR
    (G. Slick)
    Crazy Miranda
    lives on propaganda she believes anything she reads
    it could be one side or the other
    Free Press or Time Life covers
    Follows newsprint anywhere it leads
    but still she can't seem to read and nobody
    knows nobody knows what she needs it could be gloves
    All the pretty ladies textbooks
    tell her how to have the "next look"
    The Bible tells her stay as plain as you are
    she wants all the pretty boys beside her
    to write some pretty words to guide her
    to say they love her body as well as her mind
    she wants some kind of sign--a sign of gloves
    oh never mind--she's not your kind.
Min anonyme debattör menar - särskilt i mina andra forum http://mediekritik.lege.net/ och i viss mån i http://life.lege.net/ - att ett antal tidningar, redaktioner (även radio/TV) och offentliga personer är skyldiga till att vi alla har en sned verklighetsuppfattning, genom sin tystnad. Jag känner själv frustration över andras tystnad, men jag börjar mer och mer tänka att varför ska jag vara upprörd över vad dessa offentliga personer och media säger, undanhåller eller rentav ljuger: Deras makt består ju enbart i att jag och andra lyssnar på dem; att vi upphöjt dem till någon slags auktoriteter. Det är vi som ger dem makt. Därför kan vi också ta makten ifrån dem.

NÄR VI TROR på auktoriteter - i strid mot sunt förnuft, i strid mot det som är rationellt - då har vi själva av egen fri vilja gett bort kontrollen över vår framtid.
    Anta att hela världen trodde att jorden var platt, men att du ensam hade BEVIS för att den är rund. Du hade konstruerat ett INSTRUMENT varmed detta kunde BEVISAS. Tror du då att du skulle kunna få någon i maktställning att TITTA I DETTA INSTRUMENT?
Svaret står i historieböckerna, för detta har redan hänt. Vi vet alla (?) svaret. Universums starkaste kraft är FÖRNEKELSE.
    En kuggfråga: Hur många oinformerade idiotier behövs det i TV, Radio, Tidningar, Vetenskaplig Litteratur, Böcker, Populärpress, etc, för att uppväga ett enda faktum?

    Eller hur många lögner behövs det för att upphäva en sanning?

    Eller hur många slumpteoretiker krävs det för att upphäva en sanningsteoretiker?
Svaret är förstås att fakta är fakta men att EN HEL VÄRLD KAN BEFINNA SIG I FÖRNEKELSE I ÅRHUNDRADEN.
    En till kuggfråga: Vad är vansinne? Kan det vara att tro det som inte är sant, i strid med bevis och förnuft? I strid mot uppenbara fakta?

    Om så, och om en hel värld tror det som inte är sant, i strid med bevis och förnuft? I strid mot uppenbara fakta, vad innebär det för slutsats om denna hela värld?
Din egen psykiska hälsa måste du själv ta ansvar för. Du får inte överlämna det ansvaret på någon annan!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Fri, 2006 Feb 10 20:00:26    Post subject: Tillägg Reply with quote

Tillägg: Om du hade följt med i några olika lämpliga fora så hade du känt till hur OERHÖRT MYCKET FAKTA SOM FÖRTIGS, TYSTAS NED OCH FÖRNEKAS. Detta är modus operandi. Om du inte fattar det, är du chanslös.

Men din anklagelse om att jag inte arbetar för att föra ut fakta är djupt ohederlig och orättvis. Varför sparkar du på någon som arbetar hårt? Är du kanske en sabotör... Wink Nej, det vet jag att du inte är, men du måste låta andra göra det de anser vara rätt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Fri, 2006 Feb 10 21:58:49    Post subject: Reply with quote

Det har utförts ett antal politiska mord i USA inte bara Kennedy - det finns en del som påstår att dessa har med den amerikanska dollarn att göra - Federal Reserver är som bekant en privatägd statsbank. Och somliga vill att den så ska förbli.
Exclamation
Lindbergh - fadern stred mot banken - han fick sitt hus nedbränt och sonen fick sitt barn kidnappat.
Exclamation
Det har också utförts ett antal false flag operations i USA - tex Tonkin bukten - Pearl Harbor senast så försökte man få Iran att skjuta ner ett plan målat i FN:s färger.
Exclamation
Jag ställde en fråga - vad hade du förslag för att människor ska bry sig?
Jag svarade själv på den. Det handlar om att informera sig. Men vem ska man lita på? Och vad ska man lita på? De som försöker säga sanningen blir avfärdade som konspiratörer med konspirationsteorier. Det går att ifrågasätta det mesta. Så media med de stora högtalarna blir trodda. Inte för att de säger sanningen men för att de har stora högtalare. För att bryta dessas stora högtalares inflytande så måste det finnas en sanning som inte kan ifrågasättas. Steve E. Jones har tagit fram BEVISEN och han är trovärdig. Då måste man väl föra ut det som finns av BEVIS och inte prata runt om hur omöjligt allt är för att människor ska öppna ögonen(hjärnan och hjärtat)!
Exclamation
Det är iallafall en möjlighet - även om det verkar som att hans sanning inte berör så många eftersom de kanske redan tagit till sig den officiella historien.
Exclamation
I grunden handlar det om att människor inte har någon beslutanderätt - i en liten grupp går det att ta hänsyn till varandra - besluta tillsammans - när gruppen växer så avskiljs några som beslutsfattare - resten lämnas utanför - blir inte tillfrågade - med beslutande folkomröstningar så blir alla tillfrågade - har möjlighet att ta beslut - men de styrande vill inte ha dessa - finns ej i grundlagen. Inte ens rådgivande folkomröstningar är populära - folket röstade för vänstertrafik - då bad man inte om fler råd. EMU var väl likadant. EU fördraget - inte ens en omröstning.
Exclamation
Och om folk inte har någon makt varför ska man då bry sig om dem? USA regimen bryr sig inte längre om sitt folk. De oppositionella röster som finns behöver man bry sig om. Resten av gänget är tystat - uppköpt - skrämt till tystnad.

Det handlar om naturvetenskapen som har möjliggjort den här uppbyggnaden - industrialismen - där storföretagandet inte ger majoriteten att föda och klä sig själva - de måste bli lön- lån- och bidragstagare. Var det någon som hittade på ett enkelt sätt att föda och klä sig själv eller göra det tillsammans i små grupper så skulle samhällena upplösa sig själva.
Exclamation
Nu är det omöjligt att själv överblicka sex miljarder - kommunicera med dem. Det blir istället vissa rapportörer som gör det och de är i händerna på distrubutörerna. Internet har ändrat lite på distributionsförhållandena av information - men Internet har baktalats så människor törs inte lita på den informationen -somliga kallar Internet för ett kloakdike. Mainstream media har inte riktigt förlorat spelet. Och de flesta bloggare verkar vara upptagna av sin egen egotripp - men inte jag!
Crying or Very sad
Så för ut BEVISEN - de finns ju här nu!
Det är ingen konspirationsteori längre.
Man behöver inte vara osäker - veta vem och vad man ska lita på. Det finns en visshetens psykologi nu. Leo Strauss och Wolfowitz är numera big loosers. Deras story är knäckt. Tyvärr har de väl en ny på lut. Bush hade ju räddat USA:s befolkning 2002 från ett attentat i LA. Det lär väl komma något nytt skit. De ger sig inte så lätt. Det fodras en ny Kennedy som skapar ett nytt valutasystem? Han blev inte populär efter att ha gjort det. Han fick fyra månader att leva efter att ha undertecknat Executive Order 11110
www.john-f-kennedy.net/executiveorder11110.htm
Exclamation
Back to top
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Fri, 2006 Feb 10 22:12:11    Post subject: Reply with quote

Och Irak och Iran handlar också om dollarn. Dessa länder som vill handla sin olja i euro - något vissa inte önskar. Dessa handlare som vill fortsätta att handla olja i dollar lär inte vara USA:s hela befolkning. De lär man istället få söka hos ägarna till Federal Reserve. Wolfowitz sitter nu som chef för världsbanken. Det handlar om pengamakt. Money is King säger en del.
Truth and Love is King försöker en del andra fortfarande hävda.
Rolling Eyes
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 0:08:58    Post subject: Oh du allvise Reply with quote

Oh du allvise, bevisen för detta och otaliga andra ting finns: Tala då om för mig, oh du allvise, varför dessa inte basuneras ut på SVT, SR, DN, SvD, Expressen osv? Beror det på att du inte har meddelat dem detta, så att de inte vet om det, oh du allvise?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 0:38:47    Post subject: Reply with quote

Oh du allvise????
Pratar du med dig själv????
Har du studerat för mycket psykologi????

Eller du kanske återfallit i mormornorenas garn? Åkallar en högre makt på bliggen??? Hope you will get some comments!!!

[Red.: Jag behöver inte ta mer skit från dig. Resten av detta inlägg raderas. Och du, om du ska förolämpa någon, lär dig att stava först.]
Back to top
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 1:02:23    Post subject: Reply with quote

[Red.: Två inlägg raderade här från en och densamme som ovan. Det handlade om Bush och om oljemotiven för krig. Det finns ingen anledning att älta det mer. Tråden skulle handla om hur vi väcker folk till medvetande, inte varför USA/Israel ska kriga. Orsakerna är redan berörda. Jag kommer att helt stänga av personen ifråga om han inte saktar mer sig till mer mänsklig skrivandetakt. Som det är orkar ingen läsa. Jag vill ha ett forum som är läsvärt. Även om jag måste spärra ut den som skriver mest.]
Back to top
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 1:14:41    Post subject: Reply with quote

DAGS ATT DU LÄGGER UT BEVISEN PÅ DIN BLOGG!!!

[Red.: Jag behöver inte ta mer skit från dig. Jag har lagt ut kanske mer bevis på min blogg än någon annan i Sverige. Med ditt sätt skrämmer du bort människor. Du visar ju med ditt agerande att "sådana där som tror på 911 konspiration är obalanserade". Jag tar bort resten av dina inlägg nedan, och jag kommer att spärra dig helt om du fortsätter i den här stilen.]

Det finns ju ett bra foto på Steven!

http://www.rense.com/general69/roof.htm
Quote:

If Dr. Jones's work ever breaks into the mainstream media, and the rest of the country reacts the way the Utah County audience reacted, traditional political divisions will evaporate like steel beams exploded with thermite, and the whole lot of them, the Democrats and the Republicans, will be swept away, along with the military-industrial complex that has apparently managed to subvert the constitution of these United States and to con the American public, mesmerized by the shock of 9/11 and hypnotized by spell-binding incantations of freedom and patriotism, into going along with their mad plans for world domination.




[Red.: Video med Steven E. Jones: http://911blogger.com/2006/02/dr-steven-jones-utah-seminar-video.html ]
Back to top
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 6:07:33    Post subject: Reply with quote

[Red.: OK, detta får vara kvar.]

Stoppa USA/Israels Iran-krig mars/april 2006 heter det här!

Det finns andra som vill underblåsa det. Vem kan det vara?
Vem ligger bakom karikatyrerna? Här kommer ett tips!

http://mathaba.net/0_index.shtml?x=508448
Quote:
"Agents of certain persuasion" are behind the egregious affront to Islam in order to provoke Muslims, Professor Mikael Rothstein of the University of Copenhagen told the BBC. The key "agent" is Flemming Rose, the cultural editor of JP, who commissioned cartoonists to produce the blasphemous images and then published them in Denmark's leading morning paper last September.

Rose traveled to Philadelphia in October 2004 to visit Daniel Pipes, the Neo-Con ideologue who says the only path to Middle East peace will come through a total Israeli military victory. Rose then penned a positive article about Pipes, who compares "militant Islam" with fascism and communism.

In April 2003, President George W. Bush nominated the rabid anti-Muslim Pipes to the board of the United States Institute of Peace, a congressionally sponsored think tank dedicated to "the peaceful resolution of international conflicts."
Back to top
11-09-01.blogspot.com
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 14:31:20    Post subject: Reply with quote

USA är inte längre en demokrati annat än formellt?
Förberedelserna för att göra USA till en diktatur är redan genomförda!

Samtidigt så har Steven E. Jones på naturvetenskaplig grund
visat att World Trade Center 1, 2 och 7 sprängdes.
Och han formulerar i sitt föredrag sig inte bara tekniskt
utan också politiskt - han pekar ut Bush, Cheney och de neokonservativa.

Men Steven E. Jones och hans lyssnare verkar ack så naiva.
De formulerar inte riktigt sig. De kräver inte att Bush ställs inför riksrätt!


Vad Steven E. Jones upptäckt och hans utpekanden borde vara en VÄRLDSNYHET!
Men media tiger - vi tror att journalister är fria - men det är som i Sovjet.
Den som talar får sparken - media är ägda av fem bolag.
Dessa vill inte att vad Steven E. Jones upptäckt kommer ut.
De väntar på krig - eventuellt kärnvapenkrig - mot Iran och Syrien.

VAD GÖR VI?
Code:
STEVEN E JONES BORDE VARA PÅ VARJE LÖPSEDEL
VARA MED PÅ ALLA NYHETSSÄNDNINGAR


Här hittar du en video med Steven E. Jones:
http://911blogger.com/2006/02/dr-steven-jones-utah-seminar-video.html



http://911blogger.com/2006/02/bioterror.html
Quote:
The anthrax attacks of 2001 and nerve agent scare of 2006 help to clarify and explain what is happening to our country.

The anthrax attacks -- which were sent along with notes purportedly written by Islamic terrorists -- used a weaponized anthrax strain from the top U.S. bioweapons facility, the Fort Detrick military base.

Moreover, the only congress people mailed anthrax-containing letters were key Democrats, and the attacks occurred one week before passage of the freedom-curtailing Patriot Act,

History appears to be repeating itself this week. Only hours after sensors in a U.S. Senate office building detected a nerve agent, key Senators suddenly reversed direction and announced a capitulation to the White House's demands on the renewal and expansion of the Patriot Act.

Without 9/11, the American public would not have given in to the Bush administration's imperial agenda. Without the bioterror scares, Congress would not have let the Constitution be demolished so quickly. A few legislators would probably have successfully stood against the Patriot Act, or at least demanded that that law be read and analyzed before it was adopted.

Indeed, America is not alone in playing this game. Draconian "anti-terror" legislation recently passed in England right after a bioterror scare.
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 20:37:20    Post subject: Jag frågade en av ordförandena för Sveriges Fredsråd Reply with quote

Jag frågade en av ordförandena för Sveriges Fredsråd om hur vi kan undvika denna kärnvapenkrig mot Iran som är planerat, med länk till bl.a. http://blog.lege.net/?/47-Verklighetsbubblan.html#c605 där den tidigare chefen för de ryska väpnade styrkorna varnar för att enda sättet att avstyra nukleär katastrof är att avsätta de Straussiska neocons mycket snart.

Valentin Sevéus svarade att han inte klarar av att svara i sak, det finns så mycket han är inblandad i och som han ligger efter med. Ungefär så skrev han. Han ber om överseende.

Ja. Vad ska man säga. Man brukar säga att världen har blivit tokig, men i det här fallet tror jag att det är kliniskt korrekt att säga så. Se även min essä om Verklighetsbubblan : Sanningssägare, förnekare och desinformatörer. En del förklaringar finns där. Andra finns under bloggentryt Verklighetsbubblan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Feb 11 23:53:24    Post subject: NEJ till krig! Reply with quote

Länk hit: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=294#294

Nätverket Mot Krig: NEJ till krig!



Demonstration på treårsdagen av USA:s krig
den 18 mars kl. 13:00 Sergels Torg
USA ut ur Irak!
Inget svenskt stöd till USA:s krigspolitik!

Inget krig mot Iran
Stoppa USA:s militära upptrappning i Latinamerika
Stoppa vapenexporten till USA och Storbritannien
Stoppa vapenexporten till Israel
Sverige ut ur Afghanistan
Ockupationerna av Irak och Palestina måste upphöra nu!
Försvara folkrätten


januari 06
Uttalande mot bombningar och krigshot mot Iran:

Orginal: http://members.chello.se/ex/motkrig/pdf/uttalanden_2005/iran.pdf

Nätverket mot krig 060118:

Svenska regeringen och riksdagen måste protestera mot bombningar

Kriget i Afghanistan är inne på sitt femte år. Kriget i Irak är snart inne på sitt fjärde år. Sedan Afghanistankriget startades av USA och dess allierade har det knappast gått en vecka utan att nyheter om civila dödsoffer, orsakade av Bushs och Blairs flygvapen och trupper, rapporterats. Kontinuerligt har vi tagit del av nyheter om dödade bröllopsgäster och utplånade familjer. Vi har sett bilder på klusterbombade hus med gråtande mammor och lemlästade barn. Vi har läst om hur den irakiska staden Falluja utplånats till en tredjedel av USA:s bombattacker.

De försiktigaste beräkningarna över antalet dödade irakiska civilpersoner sedan kriget startades ligger på över 30000. Enligt Lancet-rapporten har över 100000 dödats. Över 2300 ockupationssoldater har dödats. Det borde vara nog!

Bombattackerna från ockupanterna i Irak och i Afghanistan, men även in på Pakistanskt territorium, har den senaste månaden ökat kraftigt. I den Pakistanska byn Damadola dödades 22 människor vid en bombattack den 13 januari i år, inklusive 5 kvinnor och fem barn, enligt Pakistanska myndigheter.
Pakistans utrikesministerium kallade till sig USA:s ambassadör och överlämnade en formell protest.
Vi kräver att Svenska regeringen och riksdagen protesterar offentligt mot USA-alliansens bombangrepp i Irak, Afghanistan och Pakistan!

Inget krig mot Iran!

USA och Storbritannien hotar med nya krig

De två mest aggressiva regimerna i dagens värld som innehar tiotusentals kärnvapen, kemiska vapen och biologiska vapen och som mot FN-stadgan och mot FN:s säkerhetsråd startade kriget mot Irak för snart tre år sedan, hotar nu på nytt med krig.

För att hetsa den allmänna världsopinionen mot Irak förde man lögnaktigt fram påståendet att Irak hotade andra länder med massförstörelsevapen och att Irak höll på att utveckla kärnvapen.

Den här gången gäller det Iran som USA och EU anklagar för att utveckla kärnvapen. Bush och Blair vill ta upp Irans beslut att anrika uran i FN:s säkerhetsråd och hotar med sanktioner mot Iran. De vill att säkerhetsrådet ska sluta upp bakom USA:s och Storbritanniens krigshot.

Risken är stor att samma procedur upprepas ännu en gång och att nya steg tas som till slut leder till ett nytt angreppskrig, denna gång mot Iran.

Alla krafter som är mot krigspolitik och för fred, folkrätt, demokrati och mänskliga rättigheter måste ­ samtidigt som vi kräver slut på kriget i och ockupationen av Irak - samlas och protestera mot alla hot om nya krig.

Inget krig mot Iran
USA ut ur Irak
Inget svenskt stöd till USA:s krigspolitik
Nätverket mot krig 060118
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Mon, 2006 Feb 13 23:58:30    Post subject: Planerna på kärnbombning av Iran "on track" Reply with quote

Planerna på kärnbombning av Iran "on track". http://globalresearch.ca/?context=viewArticle&code=20060213&articleId=1965 (backup: http://blog.lege.net/redirect/more_evidence_nuking_iran_is_on_schedule.html )

Ett mål ska vara att döda så många människor som möjligt - det talas om 130 000 - och slå ut den civila infrastrukturen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Feb 18 23:39:59    Post subject: Jag har nedan stuckit in en bra lägesbeskrivning Reply with quote

Jag har nedan stuckit in en bra lägesbeskrivning författad av en mail-listvän till mig. Den är väl värd besväret, jag lovar!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mitch Elder
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Feb 18 23:40:00    Post subject: Venezuela, Sheehan, Bushies, Falkland Islands, oil, oil, oil Reply with quote

Original here: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=296#296

Hugo Chavez, Venezuela, Sheehan, the Bushies, the Falkland Islands and oil, oil, oil...

2006-02-18 13:40:39 -0800 updated 2006-02-24 01:10:00 +0200
by Mitch Elder

I just thought I'd take the opportunity to share some points of fact that might illuminate our current global situation. The last 25 years of history has been distorted by the corporate media conglomerates and government and most people really don't know the true reasons for "The War on Terror" the Bush Administration's hatred of Hugo Chavez and Iran, and of course, the Iraq war. So a little history please...

In 1971 Richard Nixon took us off the gold standard. He did this by Executive Order, which technically, was unconstitutional since the Constitution specifically demands the dollar be based on silver (gold has always been considered an acceptable substitute) but that's a story for another time. The point is, we had incurred a significant federal debt as a result of the Vietnam war and foreign countries who had bought Federal Reserve Bonds had been cashing them in for gold. Our strategic gold reserves had been cut in half and were on the verge of depletion. So Nixon severed the dollar/gold connection so he could repay our debts with worthless paper (fiat currency) which we still have today. Since then, incidentally, the value of the dollar has dropped (creating inflation) by over 300%. Taking us off the gold standard set the stage for everything that has transpired since.

With no solid basis of value for the dollar, the US economy would have imploded, but fortunately there was a de-facto standard waiting in the wings: oil. Prior to severing the gold connection, Kissinger negotiated an agreement with King Fahd of Saudi Arabia to accept only US dollars for oil. This placed the US dollar on an oil standard even though we didn't produce that oil and forced the rest of the world to continue complying with the Breton Woods Agreement which called for the US dollar to be the global reserve currency. Everyone on the planet was effectively forced to store US dollars in order to conduct business.
This arrangement was held in place by various political factors and relationships: 1) Saudi Arabia was, and is, the 900 pound gorilla of OPEC; 2) We held the Shah of Iran by the balls by virtue of our military presence on his soil; 3) the British played along; 4) There were (and still are) only two commodities exchanges on the planet where crude oil can be transacted: New York and London. This meant that regardless whether you were selling or buying, if you transacted oil, you had to do it in the New York Mercantile Exchange or the International Petroleum Exchange in London. And they don't take American Express - only dollars.

Now the stage was set for the oil embargo of the 70's, the hostage crises, the Falkland Islands war, the Gulf War, the Balkans War, the Iraq invasion, the rise of the neocons and a great many other things.

Now, hold that thought while I diverge for a moment. Islamic law dictates that only gold is to be used as money. It forbids the use of fiat currency. When the US dollar was taken off the gold standard, the acceptance of US dollars for oil violated Islamic law and this really pissed off the Muslim oil producing countries. So, meanwhile back at the ranch...

The other OPEC countries of Muslim persuasion ganged up on the 900 pound gorilla and refused to play along with production quotas. This led to the oil embargo of the 1970s which the Carter Administration inherited from Nixon. With the fall of the Shah of Iran, Arab hatred for US meddling, and our support for Israel, the whole thing boiled over and led to the hostage crisis. This just further complicated the oil production problems emanating from the Middle East. It would have gotten a whole lot worse (if you can imagine that) were it not for our own oil production from the north slope which hit its peak in the late 70's.

When the Reaganites hit Washington, they brought with them several key oil industry players, most of whom were, and still are, voting members of the Carlisle Group, a US/Saudi consortium of energy investors including George H. W. Bush, James Baker and Frank Carlucci. They were instrumental in convincing the Saudis to ignore the other members of OPEC and increase their own production to meet demand. In addition, the CIA instigated a war between Iraq and Iran who are well known in the region for having historical/cultural differences. This broke the embargo and the oil started flowing again. With the price of crude coming down, the 80's were a great big party for Wall Street. It had nothing to do with Reaganomics. The 80's heyday stock market was also, more than likely, heavily influenced by the changing of the guard at the Federal Reserve Board in 1982, when Alan Greenspan took over for Paul Volcker. Volcker had notoriously continued to raise interest rates throughout the oil embargo, placing an internal stranglehold on the economy in order to discredit the Carter Administration and launch the conservatives to power. It worked. Within a couple of years after Reagan took office, Greenspan began running the printing presses night and day and flooded the market with cheap money built on cheap oil.

The 80's saw several world events that would have a lasting effect on the oil economy. These were: 1) The fall of the Soviet Empire which led to the opening of Eastern Europe and set the stage for the construction of a pipeline to Western Europe through the Balkans and access to oil fields in the Caspian Sea. Thus, our military intervention in the former Yugoslavia. 2) The Iraq/Iran war lasted for ten years thus occupying the attention of Middle Eastern countries like Libya who would otherwise have had more incentive to attempt a disruption of the US economy through the oil flow. But fears of US military intervention in the region along side the ongoing Iran/Iraq war, all of which, might have resulted in a "spilling over" of the fighting into neighboring countries, led Middle Eastern leaders, especially the Fahd regime, to put a lid on Qaddafi. Our military bombing of Tripoli was simply used to send a message on behalf of King Fahd: Mohammar needed to sit down and shut up before everybody started losing money. 3) The Falkland Islands war. Y'ever wondered why in the hell the UK would be interested in a couple of barren rocks half-way around the world? Easy. Venezuela is a major oil producer and a member of OPEC. When Argentina attempted to take over the Falklands, it was a military attack on a strategic naval base location. Incidentally, the same holds true for Somalia. Look at where Somalia is in relation to the Persian Gulf. Only the US and British Navies are allowed to occupy such a key choke point on the shipping lanes.

But, I'm getting ahead of myself. We'll get to Venezuela in a minute.

The 90's brought an end to the Iraq/Iran war. Iran was beaten badly and Iraq was in debt. It needed to pay that debt off and like the US, it wanted to pay it off using someone else's resources. Kuwait was an easy target. Hussein didn't count on the resolve of the American and British commercial interests in the region. In fact, the whole world took notice of this one and moved to keep Hussein from controlling that much of the world economy. If you think the Gulf War was to liberate Kuwait, I've got some great beach front property in Kingman Arizona I'll let you have cheap.

Americans love their consumption lifestyle, but we can't really bear to look the true cost of it in the face. The Gulf War was just too ugly and G. H. W. Bush lost to Clinton as a result of that war, even though it was an economic necessity. An avoidable one, true, but necessary nonetheless. Had we followed the Carter plan for energy independence, we would not be where we are today. But the doves lost the propaganda war with the rise of Reagan and the puppet masters behind Washington have been pulling the strings ever since.

The economic boom of the 90's was not a result of Clintonomics. I hate to tell you folks, but the reality is no president has any real control over the economy. Even their influence on tax policy has little if any lasting effect. The Wizard of Oz was an illusion created by a man behind the curtain. And that man (or men) is the Federal Reserve Board.

Clinton inherited Alan Greenspan, a magician whose greatest trick is creating money out of thin air. Let me diverge again for a moment for a short economics lesson. The Federal Reserve Bank is neither federal nor a bank. It is a consortium of the nations largest banks - banks so large they must go direct to the federal government to borrow money.
These banks, banks like Citibank and JP Morgan Chase, send a representative to the Federal Reserve Board meeting a few times a year and they decide among themselves what the interest rate will be for money they loan each other on a short-term basis using money they first borrow from the US Mint. This is called the Prime Rate. So, wrap your mind around this logic. The nation's largest banks get together and decide how much money they want and what they are willing to pay for it. Then, they send the Chairman to Congress to make their demands.
The US Mint creates the amount demanded, out of thin air, (remember, our money is based on nothing) and these banks then lend this money out to the rest of us for a profit, which they pocket. Now, just to make things even more twisted, these same banks will also lend this created money they get for free, back to the government for a profit by buying US Treasury Bonds. And we get to pay the interest on this debt with our taxes. And that's the scam.

Greenspan ramped up the printing presses and lowered interest rates to ridiculously low levels, allowing anyone to borrow money, including many people who shouldn't have. This caused people to turn their homes into ATMs and led to real estate speculation and real estate prices that have gone through the roof. The US economy is like a bicycle: if it stops moving, it falls. This elaborate house of cards is solely dependent on consumption. If people stop spending money, the economy implodes. And since people don't make any money to start with, they must borrow it to spend it. You see, since the rise of the conservative movement and deregulation, the US has exported its manufacturing jobs. Our economy is now 80% service industry. Service jobs create nothing. Only manufacturing jobs create real wealth by creating things that people need and buy based on need. But since we are all service workers, everything we buy is now made overseas and we are nothing but consumers. Under this scenario, credit must be made cheap and easy in order to give people something to spend. The housing bubble created during the 90's with cheap credit provided that flow of easy money. But it's over now, so look out.

Okay, back to oil and dollars. Something must keep the US economy afloat. The real estate bubble followed on the heels of the Stock Market bubble which followed on the heels of the S&L junk bond bubble.
We no longer have a bubble of artificially synthesized equity to create. In the absence of the creation of any real wealth, we are out of options and the only thing holding the US economy together is the fact that dollars must be used to buy oil. This fundamental requirement demands then, that all nations hoard US dollars for use to drive their own economies. To get these dollars, they buy bonds - IOUs issued by the federal government which then pays an interest. This causes them to invest in our debt. Thus the rising federal debt levels. This house of cards was holding until something went very, very wrong...

Saddam Hussein decided in late 2001 (note the date folks) that he would sell his oil (oil for food program) for Euros instead of dollars. His decision was, to hell with everyone else, don't go to New York or London, come straight to Baghdad and I'll sell you my oil for Euros direct and we'll cut out the middle man. Other countries caught wind of this idea and liked it. It represents autonomy from US control and for Muslim nations, a chance to comply with Islamic law and sell oil for gold. But abandonment of the dollar standard would cause the collapse of the US economy by pulling the value rug out from underneath the dollar. The oil industry was not going to let this happen. A message had to be sent to the world: stop buying our dollars and debt, and we'll kick your ass.

The problem was, how to sell it to the public. There had to be a reason that the average schmuck could get behind. And then, something wonderful happened. A major terrorist organization was planning a big hit on US soil. This was the Pearl Harbor the neocons had been dreaming of. A full report even hit the president's desk a month prior. The front page read: "Bin Laden plans major attack on US." What a deal.
All that needed to happen was a major attack on our land and blame could be placed on Iraq. So the necons just got out of the way and let it happen.

And the Iraq invasion was on.

Iran - and this is getting absolutely no mainstream, corporate news coverage but is all over the financial networks on the Internet - is in the process of setting up in international commodities exchange in Tehran where they will sell oil for Euros. They plan on bringing this on line next month. Their "nuclear program" is almost nonexistent.
They don't have the money for a nuclear program. The REAL nuclear threat to the US is the severing of the dollar/oil connection. And guess who else wants to sell oil for Euros? That's right, Hugo Chavez.

But there is one thing that no one on the planet can avoid and that, is Peak Oil. All of the war, the scams, the shredding of the Bill of Rights, the corporate take over of America is, in the end, the fits and gasps of a dying Empire that was built on a diet of crude oil and is now starving to death.

In Summary:

1970's:
  • Gold standard abolished, oil standard established.
  • Nixon, the first, conservative Imperial President falls under the weight of scandal.
  • Carter is elected in the wake of the scandal.
  • Middle Eastern OPEC nations rebel against the dollar standard and create an embargo by refusing to bow to Saudi Arabia's production quota demands.
  • The Shah of Iran falls and the US loses Iran as an oil producing puppet state.
  • Paul Volcker, Chairman of the Fed and a member of the neocon inner circle, places additional pressure on the US economy by restricting liquidity through high interest rates knowing that the presidency will take the political blame.
  • Carter prepares and implements a 30-year plan to remove the US from foreign oil dependency.
1980's:
  • Reagan and the conservatives rise to power on the sad health of the economy.
  • The Carter energy plan is immediately abandoned by the Reagan White House.
  • James Baker and George H. W. Bush negotiate an agreement with King Fahd to ignore other OPEC members and increase production which, they agree to.
  • North Sea oil fields are opened by British Petroleum.
  • Iraq/Iran war begins and along with increased production from the North Sea, the Alaskan North Slope and Saudi Arabia, crude prices drop.
  • The new Chairman of the Fed, Alan Greenspan takes control in 1982 and abandons the Volcker choke hold on liquidity.
  • Cheap, plentiful and easy fiat currency through the Federal Reserve and Central Bank lending, along with relaxed controls on the financial community enacted by the conservatives, fuels the economy by allowing more and larger risky leveraged speculation investment.
  • Speculatory, leveraged investments on Wall Street lead to the Savings and Loan collapse (the first artificial bubble to be inflated for profit and then allowed to crash leaving naive investors holding the bag).
  • Soviet Empire crumbles on the worthless Ruble and the Eastern Bloc is opened to the West for petroleum exploitation.
1990's:
  • Iran/Iraq war ends and Iraq invades Kuwait to rob its oil wealth.
  • Gulf War begins.
  • Balkans War begins.
  • Greenspan continues easy lending practices and the second artificial bubble is created, this time in the general stock market which reaches artificial and ultimately unsustainable highs during the Clinton years.
  • Stock market crashes in the later part of the decade. The hardest hit are tech stocks. It goes down in history as "The Dot Com" bubble.
  • Housing market bubble begins to inflate on the heels of the stock market crash.
  • The Clinton financial house of cards is better built than the house that Reagan built and the federal debt owed to Central Banks and foreign interests is paid down significantly. Incidentally, Katherine Austin Fitts (www.solari.com) once Assistant Deputy Secretary of Housing and Urban Development under the first Bush and Clinton, points out that one of the things that the Clintons did to really piss off the neocons was to play the game better than they did. Clinton was, after all, an economics major.
2000 and beyond:
  • Having lost an election to both Carter and then Clinton, the neocons vow to never let something as trivial as a national election get in their way again and George W. Bush is appointed by the Supreme Court to the White House.
  • Already having personal reasons to hate Iraq (and then of course there IS all that oil, after all) the Bushies are itching to open up a can of whoopass on Saddam Hussein.
  • Hussein gives them another excuse by attempting abandon the dollar standard. For that transgression against The Empire, he pays dearly.
  • The neocons are handed a golden opportunity (or helped to create it, according to some) when the towers are attacked. Every flimsy excuse under the sun is used to justify the invasion, but never the truth.
  • Peak Oil threatens to unravel the entire ruse by eliminating the sole source of wealth for the planet. The neocons have now, apparently decided to turn back to a time tested wealth building strategy: indentured servitude.
And now you know the rest of the story.

Mitch Elder

(Posted with permission)
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2006 Feb 26 1:41:17    Post subject: The greatest fraud of the last century Reply with quote

Original here: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=301#301

More via Mitch: Fairly sensible conservative congressman on what should properly be described as the greatest fraud of the last century.

http://kitco.com/ind/VanEeden/feb242006.html (backup: http://life.lege.net/content/The_End_of_Dollar_Hegemony__Paul_van_Eeden__Ron_Paul__feb242006.html)

The link is from the same Mitch Elder as before, with the comment (Fri, 24 Feb 2006 09:09:30 -0800): ``Pass this around to everyone! I ran across this today and must absolutely share it with you. This is the first time I've ever heard of Rep. Ron Paul. I don't even know his party affiliation but I don't care. What he has to say here is so spot on - and brutally truthful - it should be required reading of every American. In fact, if I could, I would require every American to turn off their TV for one hour and read this aloud with their entire family present. This says it all.''

A few short excerpts follows, but you should really read it all. This much honest truth about what should properly be described as the greatest fraud of the last century, coming from a U.S. congressman, is exceptional:
    ``Since printing paper money is nothing short of counterfeiting, the issuer of the international currency must always be the country with the military might to guarantee control over the system. This magnificent scheme seems the perfect system for obtaining perpetual wealth for the country that issues the de facto world currency. The one problem, however, is that such a system destroys the character of the counterfeiting nations people-- just as was the case when gold was the currency and it was obtained by conquering other nations. And this destroys the incentive to save and produce, while encouraging debt and runaway welfare.''
It ends:
    ``The strange thing is that the failure in Iraq is now apparent to a large majority of American people, yet they and Congress are acquiescing to the call for a needless and dangerous confrontation with Iran.

    ``But then again, our failure to find Osama bin Laden and destroy his network did not dissuade us from taking on the Iraqis in a war totally unrelated to 9/11.

    ``Concern for pricing oil only in dollars helps explain our willingness to drop everything and teach Saddam Hussein a lesson for his defiance in demanding Euros for oil.

    ``And once again there's this urgent call for sanctions and threats of force against Iran at the precise time Iran is opening a new oil exchange with all transactions in Euros.

    ``Using force to compel people to accept money without real value can only work in the short run. It ultimately leads to economic dislocation, both domestic and international, and always ends with a price to be paid.

    ``The economic law that honest exchange demands only things of real value as currency cannot be repealed. The chaos that one day will ensue from our 35-year experiment with worldwide fiat money will require a return to money of real value. We will know that day is approaching when oil-producing countries demand gold, or its equivalent, for their oil rather than dollars or Euros. The sooner the better.''
// Leif Erlingsson
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2006 Feb 26 1:57:49    Post subject: Kongressman Rep. Ron Paul säger vad det handlar om Reply with quote

Länk hit: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=302#302

Ovan säger kongressman Ron Paul vad det handlar om

Förra århundradets största bedrägeri måste till varje pris skyddas - ja, han håller inte med, men det är vad det handlar om.

För att skydda bedrägeriet mot världens folk utfört av Federal Reserve "Bank" och de som skapat denna så måste:
  • Världens mäktigaste militärmakt tvinga världen att böja sig för utpressarna (min omformulering).
  • Man måste störta varje regering som går bort från US $$ för att sälja olja - det är i praktiken oljan som upprätthåller dollarns värde.
  • Iraks Olja för Euro-säljande regering störtas (det är redan utfört).
  • Venezuelas Olja för Euro-säljande regering störtas (första försöket misslyckades, krigshets pågår nu).
  • Irans snart Olja för Euro-säljande regering störtas (krigshets pågår, Sverige tycks vara med på det).
Den konservative - jag uppfattar honom så - kongressmannen menar att ju förr man överger detta system, ju bättre för USA och för världen. Ju förr Iran och andra kräver GULD istället för Euro eller dollar för olja, ju bättre. Man får anta att det är inför det perspektivet även Sverige vill att USA krigar mot Iran, för vi kanske inte har så mycket guld?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2006 Feb 26 2:30:38    Post subject: På de listor jag är på i USA börjar folk förstå Reply with quote

På de listor jag är på i USA börjar folk förstå att dollarn kommer att kollapsa inom något/några år, och ta resten av världen med sig i kollapsen. Kanske är det för att Irak, Iran, Venezuela har uppträtt ILLOJALT mot resten av världens elit som de måste straffas?....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Fri, 2006 Apr 21 12:11:46    Post subject: KÄRNVAPEN MOT IRAN GRAVT OANSVARIGT Reply with quote



Flygblad - USA:s ledande fysiker i brev till Vita Huset: KÄRNVAPEN MOT IRAN GRAVT OANSVARIGT
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Fri, 2006 Dec 08 3:10:26    Post subject: Överlevnadens ekonomi - Hur vi kan stoppa ett kärnvapenkrig Reply with quote

Överlevnadens ekonomi
av Leif Erlingsson
2006-12-07

"Det är ekonomin, dummer" har man många gånger hört i USA:s interna politiska diskussioner, när det gäller de frågor som avgör demokratiska val. Det är aldrig krig, utrikespolitik eller moral, utan det är pengar i plånboken och i pensionsfonderna. Så säger det sunda politiska förnuftet. Ingen realpolitiker kan ignorera ekonomin. Man kan reglera ekonomins ramar med regelverk, göra somligt olagligt, men man kan inte förmå företag som opererar enligt ekonomins regler att frivilligt "för att rädda världen" gå emot vinstintresset. Om ett företag gör så, bryter det avtalet med sina aktieägare.

Jag har precis lyssnat på den Daniel Ellsberg, årets Right Livelyhoodpristagare, på 70-talet den på Pentagon som avslöjade lögnerna inför anfallet på Nordvietnam - de så kallade Pentagonpappren. Daniel Ellsberg samtalade i dag inför publik på ABF Stockholm, arrangerat av Folket i Bild, Stockholm, med Lars Drake, docent i nationalekonomi och aktiv i fredsrörelsen, samt Martin Schibbye, journaliststudent och aktiv i Iraksolidaritet. Alltihop modererat av Mike Powers, skolledare och antikrigsaktivist. Bland publiken märktes som vanligt i sådana här sammanhang Sverker Åström och många andra informerade personer. Den här gången fanns även en riksdagskvinna som sitter i riksdagens försvarsutskottet, Karla López, med i publiken.

Först talade Lars Drake och sa bl.a. att Irak-fiaskot kan vara början till slutet för det amerikanska imperiet. Sedan talade Martin Schibbye och konstaterade bl.a. att till skillnad mot hur det brukar vara när man har olika åsikter, när sanningen kanske ligger någonstans mitt emellan, så har det nu visat sig att de som var för ett Irak krig hade 100% fel och vi som var mot hade 100% rätt i det vi sa före kriget. Och att motståndsmännen i Irak genom att ha 'kastat sand' i det amerikanska krigsmaskineriet har räddat många andra länder från det amerikanske imperiets världsturné. Och att USA inte kommer att lämna Irak. De bygger skolor på sina baser, biografer, simhallar o.s.v, o.s.v..

Daniel Ellsberg började med att konstatera att han helt håller med de två tidigare talarna, men att Lars Drake inte har rätt om att USA kommer att dra sig ur Irak, och att han anser att Martin Schibbye har rätt. De är där för att stanna. Ellsberg var ödmjuk nog att säga att han kan ha fel, men i så fall har han helt fel, sa han. Han var noga med det att han inte ser någon som helst sannolikhet att USA skulle dra sig ur, så om detta ändå sker så har han helt fel, varken mer eller mindre. Nu måste vi se till nästa krig. Vi kan inte göra mycket åt Irak, men när det gäller Iran finns en liten, bara en liten, men dock en chans.

Ellsberg nämnde en artikel som naturligtvis cirkulerat även bland informerade svenskar, den där insidern Paul Craig Roberts ifrågasätter president Bushs mentala hälsotillstånd. ["Is President Bush Sane?" by Paul Craig Roberts, Saturday, December 2, 2006.]

Han konstaterar även att medan allmänheten lägger moraliska aspekter på det den får kännedom om så tar etablissemanget inga sådana känslosamma hänsyn. Där är det kalla fakta som gäller. Eller med andra ord, ekonomi. Och krig kan bedrivas på obestämd framtid. Det måste inte vinnas. Huvudsaken är att det inte förloras. Trots att majoriteten av allmänheten och insiders anser det vara fel så kan det bedrivas i årtionden. USA kommer aldrig att lämna Irak, om de kan undvika det. USA:s mål i Irak är att stanna, 'staying'. Inte längre demokrati, även om detta för somliga kan ha varit ett mål.

Angående Iran så ser Daniel Ellsberg situationen som mycket allvarlig. Gates/Baker vill inte ha krig med Iran, men Gates har genom tidigare beteende visat att han kommer att vända kappan efter vinden, när det gäller. Om USA tillåts använda kärnvapen i Iran kommer signalen till resten av världen inte att kunna vara tydligare: Det enda skyddet mot kärnvapen för den som inte vill gå i USA:s ledband är egna kärnvapen. Ett antal länder kommer därefter att uppta eller återuppta provsprängningar och kärnvapen kommer att spridas till många fler länder än i dag. USA kommer av allt att döma att använda kärnvapen i Iran, berättar Ellsberg. Alla utom följande tre grupper är emot ett anfall mot Iran, men det kommer trots det att bli av. De grupper som är för ett anfall är:
  • Bush och Cheney (inte längre någon annan i gänget, t.o.m. Bolton har nu lämnat detta läger)
  • Israel
  • al-Qaeda
al-Qaeda för att de är fiende till Irak/Shia, och till Iran/Shia. Israel är fiende till Irak. Och de har en ovanlig påverkan på denna administration, inte minst genom de 20-40% av den amerikanska väljarkåren som är fundamentalistiskt kristet zionistiska och av religiösa skäl vill se en zionistisk stat som kan realisera deras förhoppningar om slutstriden, och därför stöder Likud - de mest extrema i Israelisk politik. Och så Bush och Cheney, som förutom att de endast är två personer dessutom råkar vara USA:s president och vicepresident. Trots att generalerna, kongressen och det övriga etablissemanget i USA är emot ett anfall på Iran så är kongressen väldigt ovillig att undandra det ekonomiska stödet för detta p.g.a. alla dessa fundamentalistiskt kristet zionistiska väljare, som enkelt kan mobiliseras genom effektiva nätverk för att motarbeta kongressledamöter som öppet motarbetar Likuds intressen. Dessutom har Bush genom uttalanden på senare tid gjort klart att han mer eller mindre är den amerikanska staten.

Ellsberg hävdar att det inte finns någon general som stöder ett krig mot Iran, men att nästan ingen är beredd att offra sina karriärer och därmed möjlighet att betala sina barns utbildning. Han nämnde att han hittat boken "Defying Hitler" av Sebastian Haffner tack vare, antingen om han sa "German Propaganda Archive" eller om han sa "German Holocaust Museum". Denna bok, sa Ellsberg, som handlar om hur nazisterna kunde ta makten i Tyskland 1932-33 utan nämnvärda protester, beskriver samtidigt mycket bra vad som händer i USA i dag.

Men, säger Ellsberg, och jag citerar på originalspråk: "Consider taking risks now, nationally or individually. ... The time is now." Alltså, överväg att ta risker nu, nationellt eller individuellt. ... Tiden är nu. För, det sade han också, senare kommer det att vara mycket svårare och farligare.

USA behöver nu få höra från Europeiska länder att: Det kommer inte att förekomma något som helst samarbete angående Iran om USA använder kärnvapen mot Iranska anläggningar. Inga militära allianser med den nya skurkstat ("rouge nation") som skulle göra detta. Bush/Cheney skulle inte kunna bry sig mindre om NATO skulle förstöras, men resten av det amerikanska etablissemanget bryr sig. Ellsberg sa emfatiskt:
    "To not use this leverage is to be totally complicit", alltså, att inte använda detta påtryckningsmedel är att vara helt delaktiga!
Sedan Sovjetunionens fall skrämmer inte längre tanken att använda kärnvapen mot länder som inte själva har dem den amerikanska allmänheten. USA talar om det nukleära alternativet som vilket verktyg som helst i verktygslådan. "And there is no challenge" - inget allvarligt ifrågasättande av detta sker från etablissemanget.

Ellsberg nämnde en undersökning på psr.org som med kartor visar var människor kommer att dö av strålskador i Iran, 2.1 miljoner. [PSR: Physicians for Social Responsibility: Security: PSR Factsheets.] Och när Bush fått frågan om vilka vapen som kunde användas i Iran hade han svarat att "All options are on the table", alla möjligheter diskuteras. Journalisten hade frågat, "even nukes" - även kärnvapen? Bush hade svarat "All options." Alltså alla möjligheter.

Ellsberg påminde om FN-deklarationen 36/100 - Declaration on the Prevention of Nuclear Catastrophe - där det bl.a. deklareras att stater och statsmän som först tar till kärnvapen begår de allvarligaste brotten mot mänskligheten. Att det aldrig kan finnas något rättfärdigande eller förlåtelse för en sådan första användning. Att varje sådan doktrin för världen mot katastrof och är oförenlig med mänskliga moralstandarder. Det är i alla aspekter oförsvarbart. Världen har i dag en "rouge superpower" - en skurkstat som samtidigt är den enda supermakten. Varje sorts samarbete med denna skurkstat innebär i dag moraliska och andra svårigheter. Det är ett land som är "out of control" - det har löpt amok.

Världen har ett stort problem i USA, sa Ellsberg, men USA är inte det enda problemet. Svenska medier är ett annat. Solidaritet med motståndet mot amerikansk imperialism är helt berättigat, som med Iraks motståndsrörelser, sa han. Det finns ingen tvekan om saken, våldsamt motstånd mot amerikanska ockupanter är berättigat, underströk Ellsberg. Samtidigt var han tydlig med att han under inga omständigheter stödde någon sida i attacker mot civila. Att döda civila är mord, oavsett vem som gör det. Mord är mord, sa han. USA är och har alltid varit det ledande terroristlandet i världen, sa han också. Amerikansk utrikespolitik måste bekämpas nu. Efter nästa 11 september kommer USA att bli en polis-stat. ("After the next 911 the U.S. will be a Police State.") USA hotar mänsklighetens överlevnad. Motståndet måste ske med ickevåld och med sanningen. Detta är den enda väg som är lovande.

Han nämnde även sin debattartikel i DN häromdagen, där han klart uttalar att Sverige måste bryta med USA om de använder kärnvapen i Iran.

Men alla lönsamma samarbeten, köp av vapen tillsammans med USA som Sverige numera gör, alla kontrakt som måste brytas, etc, etc, då? Nu lämnar jag Ellsbergs tankar, och kommer med mina egna. När USA gick i krig med nazi-tyskland så införde man "Trading With The Enemy Act". Jag känner väl till den, för jag begärde för några år sedan via en amerikansk adress ut en del dokument från amerikanska arkiv angående överträdelser av denna lag, begångna av en viss familj Bush - Prescott Bush, farfar till den nuvarande amerikanske presidenten, och andra släktingar, m.fl. personer. De hjälpte Hitler. Det hela tystades dock ned i USA. Men faktum kvarstår, även om man aldrig petade farfar Bush i finkaburen, så STOPPADE man med LAG hans ekonomiska samarbete med Hitler. På samma sätt som Prescott Bush stoppades under andra världskriget från att hjälpa Hitler, på samma sätt kan dagens svenska krigsprofitörer stoppas att hjälpa dagens Bush.

Marknadskrafterna stoppade inte "handel med fienden" under andra världskriget, och de kan inte stoppa handel med USA i dag. Det fungerar inte så, ett företag har som uppgift att generera vinst åt sina aktieägare. Det har INTE som uppgift att rädda mänskligheten från nästan säker undergång. Om marknadskrafterna fritt får verka så är det företagens uppgift att verka enligt dessa, oavsett om detta leder till mänsklighetens undergång. Något annat vore att svika den uppgift de är satta att förvalta.

Det måste finnas yttre begränsningar för vad marknadskrafterna får göra. Och detta är lagstiftarens uppgift. Det behövs en svensk motsvarighet till "Trading With The Enemy Act", kanske en "handel med skurkstat lag". Ellsberg säger - jag hoppar tillbaka kort till honom - att det krävs en villighet att bära kostnader. Men som jag själv ser det kan vi inte förvänta att marknadskrafterna ska sköta detta. Det blir förstås mycket dyrbart och besvärligt. Svensk krigsindustri och försvarsmaterialinköp är i dag helt integrerade med USA:s. Men det är billigare än krig, och hursomhelst enda väg som har möjlighet att rädda vår framtid. Endast icke-militärt-våld kan lösa detta. Ekonomiskt "våld" och att de-legitimisera skurkstaten är lösningen, och för det krävs det mod och moralisk styrka. Det vore även bra om våra riksdagsmän blev informerade om läget, något de i dag i stort sett inte är.

Kanske möjligen några politiker och delar av allmänheten skulle idas bry sig om att ta tag i detta, om de insåg att det handlar om mänsklighetens överlevnad. Men inte ens om detta är jag säker. Flertalet människor tycks föredra att bli lurade - det kräver mindre uppoffringar. Iallafall just nu.

Leif Erlingsson
2006-12-07
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    http://life.lege.net/ Forum Index -> Stoppa USA/Israels Iran-krig april 2007 (var 2006) All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
HOME          Läs om Intelligentsians blockering här: http://blog.lege.net/          Besök AllaForum!