http://life.lege.net/ Forum Index http://life.lege.net/
Life Grounded Discussions / Livs-grundade diskussioner
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
 Please note that articles older than a few days are often locked from editing, so links here is guaranteed to refer to the intended material.
 Cookies:  Liksom många websiter använder denna cookies och/eller liknande teknologier för att förbättra användbarheten, men det går att blockera cookies i sin webbläsare och ändå läsa siten.  En cookie är en liten datafil som sparas i den enhet du använder för att läsa siten.  Vi kan använda både tillfälliga cookies och sparade cookies.  Om du läser siten godkänner du att cookies används.

J'accuse! Jag anklagar.

 
Post new topic   Reply to topic    http://life.lege.net/ Forum Index -> Livs-grundade diskussioner
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Wed, 2005 Jul 06 16:02:19    Post subject: J'accuse! Jag anklagar. Reply with quote

Öppet brev till svenska mormoner från fredagen den 28 januari 2005

[Förklarande kommentarer tillagda i kursiv fetstil inom hakparenteser 2005-07-06.]

Date: Fri, 28 Jan 2005 04:50:00 +0200 (MEST)
From: Leif Erlingsson
To: [<personligt adresserat ett och ett till ett flertal svenska Sista Dagars Heliga = Mormoner>]
Subject: J'accuse! Jag anklagar. Ja, inte dig personligen.

J'accuse! Jag anklagar. Ja, inte dig personligen förstås.

Den 27 januari 2005 var det på dagen 60 år sedan Röda Armén befriade Auschwitz och Birkenau i Polen.

Jag anklagar "de goda". "De godas" ovilja att ta ställning tillät Förintelsen.

Trevliga människor i dag, som gör en dygd av att inget veta, inget höra och inget förstå, är lika skyldiga till Förintelsen som någon tysk 1942 till 1945.

(Om någon tar anstöt av detta, vilken förlust är det? Ingen. Om våra bästa vänner lämnar oss för att vi öppet vågat tala om sanningen så kan de inte vara "bästa vänner".) [Givetvis tror jag inte själv på att detta inte är en förlust. Kommentaren anspelar på den retorik inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som uppmanar till missionärsarbete gentemot medlemmarnas vänner och grannar.]

1942 till 1945 var det världens trevligaste människor som "inget visste", "inget förstod", "inget kände till". Vad har det med oss att göra? Det har allt med oss att göra. 2003 till ???? så är det världens trevligaste människor som "inget visste", "inget förstod", "inget kände till".

För de goda människornas tystnads skull kommer "de goda" därför att kallas onda och "de onda" kommer därför att kallas goda "i den sista tiden".

"De goda" säger att "det gör mig alltför upprörd", om man pratar om det som väntar (se nedan). Eller "jag gör bara så gott jag kan i det lilla". Jag har själv fått höra detta många gånger. Denna typ av moraliska rationaliseringar möjliggjorde Förintelsen. De som ägnar sig åt detta i dag är lika, om inte mer skyldiga, eftersom de i dag inte ännu riskerar att själv sändas till "Auschwitz". Det vill säga, inte i Sverige. I USA är det inte långt borta. Det är redan verklighet för "de andra". Lagarna finns redan på plats.

Martin Luther King Jr. sa den 4 april 1967 att "En tid kommer när tystnad är förräderi". En av de trevligaste människor jag känner, från en familj jag tycker mycket om, heter Jonas Krylborn. Denne Jonas Krylborn sa - givetvis i oförstånd och i bästa välmening - såsom stavspresident på stavskonferensen söndagen den 20 april 2003 inför hela Stockholms Södra stav [av mormonkyrkan = Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga] att vi inte ska lägga så mycket tid på världen utan oroa oss mer för vår egen omvändelse. Denna typ av moraliska rationaliseringar möjliggjorde Förintelsen. Alla som tar till sig hans budskap om att "vara tyst", "inget säga", "inte kritisera", låter sig bli verktyg för de högerfanatiska organisationer som kan komma att skapa nästa Förintelse om några år. Jonas Krylborn har själv - givetvis i oförstånd och i bästa välmening - låtit sig bli utnyttjad som ett verktyg. Alla de ledare som predikar och upprepar dessa budskap från maktens tinnar tillåter sig själva att bli verktyg för det onda. Lyssna inte på detta budskap. Det är förräderi. Tystnad är förräderi. Att avsiktligt inte informera sig är förräderi.

Både Mormons Bok och tempelcermonierna [i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga] varnar för den potentat som lovat att ta jordens skatter, och med guld och silver köpa arméer och flottor, falska präster som förtrycker, och tyranner som förstör, och att regera i blod och skräck på denna jord. Men Elohim sa med stort eftertryck: "Gå bort!" Om Fadern kan säga "Gå bort!" till denne potentat, följ Honom! Säg "Gå bort!". Var inte tyst. Öppna din mun. Säg inte "jag visste inte", "jag förstod inte", "jag kände inte till". Gör inte en dygd av att inget veta, inget höra och inget förstå. Var inte medskyldig. Bli en del av lösningen, inte en del av problemet! Tjäna Elohim, inte Lucifer! [Detta är väldigt starkt symbolladdat för den som har "gått igenom templet" i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, och ses säkert som att det är långt över gränsen för vad som får yppas utanför templet angående det som sker däri.]

Och skaffa kunskap! Bli informerad! Pulitzer pris vinnaren Seymour Hersh höll onsdagen den 26 januari 2005 ett fantastiskt och mycket känsloladdat tal "We've Been Taken Over by a Cult" som man kan höra och läsa på Democracy Now!: http://www.democracynow.org/article.pl?sid=05/01/26/1450204 ( ljud & bild på http://play.rbn.com/?url=demnow/demnow/demand/2005/ jan/video/dnB20050126a.rm&proto=rtsp&start=38:23.00). Vi får här veta vad som egentligen pågår. Se videon, lyssna och följ med i texten! Är engelska för svårt? Börja här: DN Världen onsdag 26 januari 2005 s. 17 i papperstidningen, där rubriken var "Systematisk Tortyr i Iraks fängelser". Internetversionen här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=370115 . Tror ni att USA är en demokrati? Liksom en gång Adolf Hitler, så har G W Bush två gånger nu kommit till makten delvis genom valfusk, läs "Det andra valfiaskot och den pinsamma tystnaden" på http://uscrisis.lege.net/valfusk2004/ . Givetvis har Bush mångas stöd, inte minst flertalet Sista Dagars Heliga i USA stöder honom, kanske så många som över 80%. Öppna era munnar, skriv och informera! Till och med profeten är en människa som tar fel ibland. Om han ännu inte har genomskådat Bush, skriv till honom och berätta hur det ligger till! Ta reda på fakta, och skriv sedan! En ensam röst hörs inte, men 100 brev från Sverige lyssnar han till.

Seymour Hersh gav två personliga exempel på hur denna nya kult - Bush & Co - sprider ondska i större och större kretsar, genom att ta upp dels ett exempel från My Lai / Vietnam och hur en mor sa: I gave them a good boy. And they sent me back a murderer.'' Det var ju inte Bushs fel, men i samma kategori. 35 år senare - Abu Ghraib. Han berättar om en annan mamma, väldigt religiös, med en dotter som uppenbarligen blivit psykiskt sjuk av att ha varit med. Självdestruktiv. Dotterns dator hade 100 bilder på övergrepp i Abu Ghraib. Samtidigt finns det en massa människor med integritet på alla nivåer. Men det tycks finnas en förlamning, en oförmåga att förstå vidden av problemet. Och därför en ovilja att reagera tillräckligt effektivt, kanske. Och en (befogad) rädsla. Denna oförmåga att förstå den fanatiska energin bakom det som sker - Bush & Co tror verkligen att det de gör är rätt, därför är de helt immuna mot även den kraftfullaste kritik - denna oförmåga gäller nästan hela det intellektuella USA och definitivt större delen av Sverige.

Det finns fler sanningssägare. Senator Byrd är USA:s äldste senator, och en av de få som vågar säga sanningen. Han känner väl att han inte har mer att vara rädd för, att han är för gammal för det. Jag lyssnade i går på följande tal av Byrd från senaten: http://byrd.senate.gov/speeches/ byrd_speeches_2005_january/byrd_speeches_2005_january_lis/ byrd_speeches_2005_january_lis_0.html. Det säger mycket om tillståndet i USA. Men Seymour Hersh ovan säger mer. (Om någon vill lyssna på senator Byrds tal så har jag en inspelning.)

Arbeta med alla som vill vara en del av lösningen! I Mormons Bok, Alma 62:1-4, finns receptet. Först sörjer vi mycket för deras skull som påstår att de tjänar Gud och sitt land, men som uppenbarligen tjänar den andre potentaten som regerar i blod och skräck. Men när vi sörjt för deras orättfärdighets skull vilka har gjort uppror emot sitt land och även emot sin Gud - ja, då borde vi lämna dessa bakom oss, och uppresa frihetens, fredens och rättvisans standar på varje ort, samlade all goda krafter som finns, hela vägen till Washington DCs land. Jag menar inte en fysisk marsch, även om det kanske skulle vara en idé - som förmodligen dock skulle mötas med vapen. Nej, jag menar ett nätverk med VARJE FÖRETEELSE OCH PERSON SOM VILL VARA EN DEL AV LÖSNINGEN. De som skulle nätverka på detta sätt behöver lägga åt sidan partsintressen. Detta handlar inte om aborter, homosexäktenskap eller om något mindre grundläggande än fred, frihet och de grundläggande mänskliga rättigheter som religionsutövare säger att Gud gav oss och sekularister säger är inneboende. Arbeta tvärs över dessa linjer! Det är inte sekularisterna som är fienden utan de som påstår sig tjäna Gud, men vare sig de vet om det eller inte, tjänar en helt annan herre.

Inget mindre än detta krävs för att rädda alla våra länder.

Inget mindre än detta krävs för att inte själv tjäna ondskan.

Inget mindre än detta krävs för att tjäna Gud.

Inget mindre än detta krävs för att bli en del av lösningen, snarare än av problemet.



Leif Erlingsson
fredagen den 28 januari 2005
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Wed, 2005 Jul 06 16:13:52    Post subject: Reaktionerna från mormonerna Reply with quote

Jag fick ett mycket uppskattande svar, från en mormon som höll med mig, ett par svar som sade sig förstå mig, och ett antal hatmail där man sade upp bekantskapen och förbjöd mig att någonsin skriva igen och där någon sade att de hade anmält mig till polisen....
_________________
Leif Erlingsson, Tullinge, Botkyrka, Sweden
A-TGSS (anti-totalt globalt slav samhälle / Anti-Total Global Slave Society)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
hans
Guest





PostPosted: Wed, 2005 Jul 06 20:53:28    Post subject: Appropå mormoner... Reply with quote

...så läs lite James Ellroy om dessas roll i USA:s gangstervärld, inte minst utifrån att Du nämner Martin Luther King i Ditt inlägg...



Hans
- nästan all religionsutövning är hyckleri...
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Wed, 2005 Jul 06 22:48:56    Post subject: Reply with quote

Ja, han James Ellroy verkar ju intressant. Jag surfade till hans "The Cold Six Thousand : A Novel" på Amazon.com. På http://inthesetimes.com/issue/25/12/barsanti2512.html "In These Times 25/12 -- Everybody's In On It" skriver Chris Barsanti en recension av "The Cold Six Thousand" av James Ellroy, där Barsanti bl a skriver ``The Cold Six Thousand, Ellroy's follow-up to Tabloid, opens on a flight into Dallas the day of the assassination. Wayne Tedrow Jr. is a Vegas policeman on a semi-secret mission arranged by his juiced-in father, Wayne Sr., a right-wing Mormon bigwig with his fingers in a lot of pies.''

Nu är ju inte förbindelserna mellan FBI-CIA-LDS Church (mormonkyrkan) direkt okända. Mormoner som är CIA tycks gå tretton på dussinet. Smile Mormonkyrkans ledare när jag blev medlem var - har jag senare fått veta av hans sonson - rasist och högerextremist och hatade Martin Luther King. Ledaren satt tidigare i USA:s regering... Detta är en faktabok i ämnet: "Mormon Spies, Hughes and the C.I.A." av Jerald and Sandra Tanner, Utah Lighthouse Ministry, http://www.utlm.org/booklist/titles/mormonspieshughesandthecia_ub047.htm . (Det är lite Watergate och lite mormonkyrkans PR-byrå = CIA...) Jag har kontakt med ett par tidigare mormoner som av allt att döma har blivit spionerade på med hjälp av CIA eller FBI, eller av mormoner inne i dessa organisationer. Sök på "CIA or FBI" i denna (långa) intervju, så förstår du vad jag menar: http://latterdaylampoon.com/interviews/raunihigley/ . (De är väl "farliga" eftersom de är effektiva i att omvända bort mormoner från mormonismen...)

En god vän till mig här i Sverige gifte bort en dotter till en kille i den Mormonska så kallade hierarkin. En av de högsta CIA-cheferna var med på bröllopet... Jag själv försökte få en text publicerad i en tidskrift som bara mormoner läser i USA. Redaktören hade jobbat på CIA.

I denna post står det också en hel del om liknande kopplingar: http://voy.com/90094/7134.html . Den är så viktig att jag ska posta en kopia i den engelska delen av detta forum! Men jag måste editera om html:en till B-tags, så det tar en stund. [Kopian finns här: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=26#26.]

Tack för din kommentar!
_________________
Leif Erlingsson, Tullinge, Botkyrka, Sweden
A-TGSS (anti-totalt globalt slav samhälle / Anti-Total Global Slave Society)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Thu, 2005 Jul 07 2:43:46    Post subject: Till Hans ang. "nästan all religionsutövning är hyckler Reply with quote

Hans, du skrev "nästan all religionsutövning är hyckleri". Det påminner mig om vad en god vän sa: "Mormonkyrkan medlemmar blir främlingar inför sig själva och hycklare inför andra.". D.v.s. det är inte medvetet hyckleri eftersom man inte känner ens sig själv. Man är en främling inför sig själv. Därför är man inte hycklare inför sig själv, för hyckleri förutsätter insikt. Men i ens relation till andra blir man ändå i praktiken en hycklare, så som omgivningen med dess större insikt än man själv besitter ser på saken. Därför "hycklare inför andra". Jag tycker att det var en oerhört skarpsynt iakttagelse av min vän....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Wed, 2005 Jul 20 1:01:18    Post subject: Rättfärdigt motstånd. Reply with quote

Rättfärdigt motstånd.
av Leif Erlingsson
onsdagen den 20 juli 2005
    För mormoner: Herren Gud verkar inte i mörker, lärde jag mig av Mormons Bok (2 Nephi 26:23).
All mänsklig erfarenhet visar att makt korrumperar. Därför är inte lösningen på ofullkomliga mänskliga system revolution - för nästa system blir snart också korrumperat. Religiösa menar ofta att lösningen inte kommer från människor utan att Kristus ska komma och ställa allt tillrätta, och fram tills dess fokuserar de på sin "personliga rättfärdighet". Det hela påminner mig lite om liknelsen med översvämningen och vattnet som stiger och den nödställde. Han ber till Gud att han ska bli räddad. En kanotist kommer förbi, "Hoppa in!" - Nej, jag väntar på att Gud ska rädda mig. Vattnet stiger. En motorbåt kommer förbi: "Kom ombord!" - Nej, jag väntar på att Gud ska rädda mig. Kristna gillar den här historien, det är därför jag använder den. De vet vad som händer härnäst: Vattnet stiger och spolar nästan bort den nödställde. En helikopter kommer, "Vi ska rädda dig!" - Nej, jag väntar på att Gud ska rädda mig. Vattnet stiger mer och vår väntande vän dukar under. På andra sidan frågar han Gud: "Varför räddade du mig inte?" - Vad menar du, "räddade dig inte?", frågar Gud. "Jag sände en kanot, en båt och en helikopter, men du sände iväg dem alla".

Vad vill jag ha sagt med detta då?

Jo, att det är meningen att vi ska tänka själva och vare sig det är Gud som verkar genom oss eller om vi verkar av oss själva så är vårt ansvar detsamma: Att demaskera lögn och mörkergärningar, att tvinga alla makthavare att verka i sanningens starka ljus. Endast på detta sätt kan vi behålla ett sunt samhälle, sunda organisationer, sunda religioner. Ingen makthavare, vare sig han är president för ett land, för ett företag eller för en religion/kyrka, får tillåtas verka i mörker och hemlighet. Alla hemliga föreningar ska ut i ljuset. Hela tiden. Och ansvaret vilar på dig och på mig. På alla människor. Det är vanliga människor som håller fascismen och totalitarismen stången. Det var så i Spanien mellan 1936 och 1939, och det är så i hela världen i dag. Fienden är lögner, bedrägerier, propaganda förklädd till nyheter och blidkande av det onda - medlöperi alltså.

I vår vildvuxna kritik och genomlysning av offentliga ämbetsmäns, makthavares, företagsledares och religiösa ledares göranden och låtanden är vi ibland visa och ibland själva mindre kloka. Men det är alldeles nödvändigt att allt förs ut i ljuset till allmän diskussion. När detta ej sker, då sker orättfärdighet. Inte hos alla makthavare och ledare, men hos alldeles för många. Jag vill inte ha något att göra med sådant som inte tål att talas om och som inte tål att skärskådas.
    För mormoner: John Taylor, kyrkans tredje president, sade detta sista, se Journal of Discourses 20:264: ``I want no association with things that cannot be talked about and will not bear investigation.''

För demokratiskt sinnade personer tycks ovanstående vara truismer, onödiga att påpeka. Men för väldigt många människor i dag är de inte alls självklara. Många har auktoriteter som "inte får ifrågasättas". För någon är det "Presidenten" - som kan vara presidenten för deras land. För någon annan kan det vara deras religiösa auktoriteter. Eller både och. Det kan vara andra auktoriteter också.

Som Mormon tyckte jag mycket om Mormons Bok för att den lär ut hur viktig friheten är. Det finns en berättelse om en ledare som hette Moroni. Denne Moroni samlade folket till kamp emot "kungsmän", som sökte makt för sig själva och sina sammansvurna. I dag skulle vi kalla dessa "kungsmän" för fascister. Denna anti-fascistiska hållning i Mormons Bok uppskattar jag djupt. Sorgligt att säga lever inte dagens mormoner enligt dessa anti-fascistiska läror om att stå upp emot fascisterna. Istället lär dagens mormonledare ut att de inte får ifrågasättas eller kritiseras ens när de har fel! Det har blivit så fel det bara kan bli. Tvärtemot vad dessa orättfärdiga ledare lär ut - för falska lärare är orättfärdiga lärare, det är en annan lära i mormonismen som jag kan hålla fast vid än i dag - så ska deras göranden och låtanden ifrågasättas. Liksom företagsledares och politiska ledares, vilka även de enligt nyssnämnda falska ledare inte skulle ifrågasättas. Bara som ett exempel på orättfärdighet hos mormonkyrkans i dag högste ledare som han gjorde sig skyldig till såsom "Apostel": Skyddande av pedofil och förföljande av dem som varnade andra föräldrar för denne pedofil. Pedofilen själv är medlem i en annan apostels familj och fick ekonomisk hjälp av kyrkan, etc. Källan är en barnrättsförespråkare, journalist och författare som känner både offren och gärningsmannen då hon var medlem i samma församling. Hon lämnade dock mormonkyrkan efter detta. Så det finns modiga mormoner som just ifrågasätter orättfärdiga ledare. Dessa modiga män och kvinnor blir förstås snabbt uteslutna ur mormonkyrkan för sin "illojalitet", men det förtar givetvis på intet sätt deras integritet. Tvärtom. Ett exempel är Mormon Alliance - http://mormonalliance.org/SiteMap.htm . Deras medarbetare blev "givetvis" uteslutna ur kyrkan. Detta kan tyckas som en petitess, men för en troende mormon är uteslutning ett öde värre än döden. Den som helt och fullt tror på mormonkyrkan tror även att det är den enda vägen till frälsning, att dop och alla "förordningar" man mottagit upphör att gälla när man utesluts. Så det är män och kvinnor med enastående integritet och mod som följer sitt samvete snarare än grupptänkandet. De grupptänkande å andra sidan tänker att den självständigt tänkande är besatt av demoner - jag fick senast den 19 juli 2005 ett mail som sa att jag måste vara besatt av demoner. Efter att jag själv åter blev en helt självständigt tänkande person efter 15 år i mormonkyrkan så har jag haft det stora nöjet och förmånen att ha kontakt med några av de bästa människorna med den högsta integritet som jag någonsin har kommit i kontakt med. Verkligt stora människor. Människor som vet både priset och värdet av sanning och frihet. Priset är ofta högt: Förlorade familjer och vänner är vanligt. Värdet är att vara en äkta människa, att inte vara falsk. Att leva ett autentiskt liv. Det är helt fantastiskt! Det är verkligen helt fantastiskt. Det finns inget viktigare än att leva ett äkta liv. Att vara sann mot sig själv och andra.

Så, för alla människor som är "manliga" och modiga nog att stå upp emot orättvisor, lögner, bedrägerier, manipulationer, krav på "lojalitet" som innebär att man ska hålla tyst om det som är fel i olika sammanhang säger jag: Stå upp för det som är rätt. Var inte rädda för att avslöja lögner och bedrägerier! Var äkta! Men var beredd på att det kostar. Var beredd på att bli hatad och baktalad. Det är ändå värt det. För vad är det för mening med att leva ett falskt liv?


Leif Erlingsson
onsdagen den 20 juli 2005
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2005 Aug 06 23:11:40    Post subject: "Hur skulle man annars fått bort Saddam från makten?&am Reply with quote

"Hur skulle man annars fått bort Saddam från makten?"
av Leif Erlingsson
lördagen den 6 augusti 2005

Att stödja USA:s våldtäkt på civilisationens vagga är som att stödja en massmördare för att han har dödat en annan mördare. Att klamra sig fast vid "hur skulle man annars fått bort Saddam från makten" är att bortse från mänsklighetens, Irakiernas och Iraniernas själva överlevnad. Det är att indirekt stödja avskyvärda brott mot mänskligheten. Jurister från 10 olika länder hörde 54 vittnen om händelserna i Irak. Läs t ex denna utmärkta artikel i TusenPennor, som har ett utdrag ur ett mycket starkt vittnesmål i slutet: http://tusenpennor.se/Patrik_Paulov/PPTexter/IraQtrib.htm

För många år sedan, under Frankrikes brutala krig mot Algeriet, talade Jean Paul Sartre till de franska intellektuella: "Kära landsmän, ni som mycket väl vet allt det som begås i vårt namn - detta är inte rätt. Det är inte rätt att ni inte säger ett ord om det till någon, inte ens till er egen själ. Ni tiger av fruktan för att stå till svars inför er själva. Jag medger att ni i början kanske inte var medvetna om vad som skedde; senare tvivlade ni på att sådana saker kunde förekomma, men nu vet ni allt och tiger ändå." I dag, när många av oss är medlöpare till radioaktiv nedsmutsning av Irak och andra länder med så kallad DU-ammunition, samt urskillningslöst dödande av civilbefolkning och förstörande av sjukhus med människor och allt, och hela städer, så är dessa ord brännande aktuella på oss själva. Vi kan inte tiga mer. Har vi inte förut öppnat munnen måste vi göra det nu, eller för evigt leva i skammen över att vi inte tog ställning mot denna stora ondska. Att det som sker dessutom grovt bryter till och med krigets lagar kan tyckas vara en petitess - det är väl ingen som bryr sig om lagar längre? Men det innebär ändå att vår eventuella fortsatta tystnad visar att vi sympatiserar med den grövsta kriminalitet som finns: krigsbrottslingens. Det gör oss i så fall intellektuellt sett själva till kriminella, i anden om inte i handling. Vad gäller Irak så verkar de flesta historiker vara mot kriget, se vidare: http://blog.lege.net/ .

Det senaste är att USA planerar oprovocerade kärnvapenanfall mot Iran. Intelligentsian tycks liksom de svenska nazi-medlöparna under Hitler-tyskland helt förhäxade, nu av USA. Augustinumret av The American Conservative innehåller en notis om att USA:s strategiska kommando håller på att planera för oprovocerade kärnvapenanfall mot Iran. ("The American Conservative", s 27, 1 augusti 2005.) Uppgifterna har läckt från flera högre Amerikanska Flygvapenofficerare, som är helt chockerade över vad det är de håller på att göra, men som (fegt) inte är beredda att offra sina karriärer genom att komma med invändningar den officiella vägen.

Räkna inte med att den svenska medlöparpressen kommer att skriva om det. De är fäaktigt undergivna i sitt kryperi och följsamhet till "Den Nya Ordningen" i USA och annorstädes. Kända intellektuella i Sverige som jag är i kontakt med anser att förklaringen helt enkelt är onödigt höga löner som de ansvariga svenska mediaarbetande har getts, vilket gör dem till "presstituerade". De riskerar inte sina fina förmåner och att kunna försörja sin familj så flott genom att gå och bli hederliga. Hederlighet lönar sig inte, är mottot i dag. Liksom efter nazi-tiden kommer vi att få gå till räkenskap med medlöparna och fosterlandsförrädarna en dag, för deras förräderi. Fast javisst-ja, det var väl det vi i Sverige aldrig gjorde?

Det är inte de tillfälliga, de hårt hållna underhuggarna jag talar om, utan de ansvariga utrikeskorrespondenterna och grindvakterna. Dessa personer säkerställer en mycket konsekvent marginalisering av nyheter och uppgifter som kunde motverka deras herrars syften. Givetvis är de SÄPO-godkända... Det är alla "grindvakterna"; de som i "högre syfte" förvränger verkligheten. Givetvis släppte dessa "grindvaktare" inte igenom nyheterna om Irak-Tribunalen i Istanbul eller att Istanbul-tribunalen tog upp den brottsliga pressen, de brottsliga medierna. Men brottsligt är det. I allra högsta grad. För närvarande går det bara inte att komma åt. Men etablissemanget kommer inte alltid att vara som förhäxat.

Etablissemanget bryr sig inte och många andra bryr sig inte, men bland vanliga människor är intresset stort. Enbart i Sverige försökte bortåt 100 000 svenskar redan innan de villigas koalition utan stöd från FN den 20 mars 2003 gick in i Irak att beveka USA genom att vara ute på gator och torg och demonstrera den 15 februari 2003. Många som aldrig annars demonstrerar var ute. Jag gick själv i demonstrationen här i Stockholm. I hela världen beräknas i storleksordningen 15 miljoner människor ha brytt sig så mycket att de offrat varsin dag för att uttrycka sin åsikt offentligt. Något liknande har aldrig vad jag känner till förut hänt i mänsklighetens historia: att en så kraftfull anti-vålds-manifestation skett redan FÖRE en planerad våldshandling. Därför står det klart att bland vanliga människor så bryr man sig väldigt mycket i dag, jämfört med för länge sedan. Men många känner vanmakt och vet inte hur man kan påverka. Den 20 mars 2003 var det iallafall mycket tydligt att världens mäktiga FÖRAKTAR vanliga människornas mycket starka känslor mot militärt våld och militära "lösningar", som inte är lösningar utan föder mer och mer problem, som bara tar slut där icke-våldet tar vid.

Makt korrumperar. Vårt demokratiska ansvar som medmänniskor är att hjälpa dem som har anförtrotts makt att förbli okorrumperade - och varandra att leva i ett fritt samhälle - genom att demaskera lögn och mörkergärningar, genom att tvinga alla makthavare att verka i sanningens starka ljus. Endast på detta sätt kan vi behålla ett sunt samhälle, sunda organisationer, sunda religioner. Ingen makthavare, vare sig han är president för ett land, för ett företag, för en religion eller för en kyrka, får tillåtas verka i mörker och hemlighet. Alla hemliga föreningar ska ut i ljuset. Hela tiden. Och ansvaret vilar på dig och på mig. På alla människor. Det är vanliga människor som håller fascismen och totalitarismen stången. Det var så i Spanien mellan 1936 och 1939, och det är så i hela världen i dag. Fienden är lögner, bedrägerier, propaganda förklädd till nyheter och blidkande av det onda - medlöperi alltså. I vår vildvuxna kritik och genomlysning av offentliga ämbetsmäns, makthavares, företagsledares och religiösa ledares göranden och låtanden är vi ibland visa och ibland själva mindre kloka. Men det är alldeles nödvändigt att allt förs ut i ljuset till allmän diskussion. När detta ej sker, då sker orättfärdighet. Vi ska inte ha något att göra med sådant som inte tål att talas om och som inte tål att skärskådas!

För demokratiskt sinnade personer tycks ovanstående vara truismer, onödiga att påpeka. Men för väldigt många människor i dag är de inte alls självklara. Många har auktoriteter som "inte får ifrågasättas". För någon är det "Presidenten" - som kan vara presidenten för deras land. För någon annan kan det vara deras religiösa auktoriteter.

Så, för alla människor som är "manliga" och modiga nog att stå upp emot orättvisor, lögner, bedrägerier, manipulationer, krav på "lojalitet" som innebär att man ska hålla tyst om det som är fel i olika sammanhang säger jag: Stå upp för det som är rätt. Var inte rädda för att avslöja lögner och bedrägerier! Var äkta! Men var beredd på att det kostar. Var beredd på att bli hatad och baktalad. Det är ändå värt det. För vad är det för mening med att leva ett falskt liv?

I Irak har minst 100 000 civila dödats, 60 000 hålls i fängsligt förvar under inhumana omständigheter och utan formella anklagelser av USA. Tusentals har försvunnit, tortyr har blivit vardaglig, fredliga demonstrationer möts med död, internationella journalister, akademiker, intellektuella och vetenskapsmän tillfångatas eller lönnmördas av USA:s hantlangare.

Detta är vad den försvarar, som menar att det var rätt att låta USA gå in i Irak. Se åter artikeln om Världstribunalen om Irak och vittnesmålet i slutet av artikeln här: http://tusenpennor.se/Patrik_Paulov/PPTexter/IraQtrib.htm

Och detta var bara början. Listan kan fortsätta länge, med t ex kollektiva bestraffningar, kidnappningar, straff utan rättslig prövning, censur, radioaktiv och annan nedskräpning, förstörelse av mänsklighetens kulturella arv i Irak, stöld av Iraks tillgångar och utdelande av desamma till vänner till Bush, konverterandet av ekonomin i Irak till en klient-ekonomi till USA, förstörandet av en hel stad med innevånare och allt (eller är det två städer, censuren gör det svårt att få upplysningar), inte skyddat civilbefolkningen i samband med militärt anfall och påföljande ockupation. O.s.v., o.s.v..
    Några vidareläsningsrekommendationer:

    * Bush i Babylon av Ali Tariq
    * Fundamentalisternas kamp av Ali Tariq
    * The Sorrows of Empire: Militarism, Secrecy, and the End of the Republic av Chalmers Johnson
    * CIA och USA:s verkliga utrikespolitik av William Blum (som förresten skrev epost till mig och frågade om revolutionen hade startat i Sverige när jag som tredje svensk samma dag blev med på hans The Anti-Empire Report Some things you need to know before the world ends epost-lista)
    * The Terror Timeline : Year by Year, Day by Day, Minute by Minute: A Comprehensive Chronicle of the Road to 9/11--and America's Response av Paul Thompson (förlaget har förbjudit export av denna men jag kunde beställa den som begagnad)
    * Value Wars : The Global Market versus the Life Economy av John McMurtry
    * Painful questions. An analysis of the September 11th attack av Eric Hufschmid
    * The New Pearl Harbor: Disturbing Questions About the Bush Administration and 9/11 av David Ray Griffin, Richard Falk
    * The 9/11 Commission Report: Omissions And Distortions av David Ray Griffin (David Ray Griffin är en högt respekterad teolog som har tagit sig an en av nutidens mest brännade frågor - den om 9/11.)
    * Man kan ladda ned den officiella 11 september rapporten från Internet. Det har jag gjort, och jag har gjort vissa undersökningar i densamma. Den är verkligen helt undermålig och förtiger helt vissa områden för att därigenom försöka undslippa dem, såsom problemet med byggnad 7. Man nämner överhuvud taget inte denna byggnad, som av allt att döma är nyckeln till hela operationen. Byggnad 7 togs ned med kontrollerad sprängning några timmar efter att tornen hade rasat. En kontrollerad sprängning tar veckor att förbereda...
    * Chain of Command : The Road from 9/11 to Abu Ghraib av Seymour M. Hersh
    * Confessions of an Economic Hit Man av John Perkins
    * Fånge på Guantánamo av Gösta Hultén (om Mehdi Ghezali, Svensken i Guantánamo)
    * Gag Rule: On the Suppression of Dissent and Stifling of Democracy av Lewis H. Lapham
    * Imperial America: Reflections on the United States of Amnesia av Gore Vidal
    * Deterring Democracy av Noam Chomsky
    * Necessary Illusions av Noam Chomsky
    * Fools' Crusade: Yugoslavia, Nato, and Western Delusions av Diana Johnstone
    * Utrota varenda djävul av Sven Lindqvist
    * DE FLESTA ARTIKLAR FRÅN DENNA LÄNK: http://tusenpennor.se/Tidigare/tidigare_nyheter.htm
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sun, 2005 Aug 07 17:39:43    Post subject: Exempel på stark kognitiv dissonans i praktiken Reply with quote

P g a mitt stora intresse för människors förnekelsemekanismer så har jag fått låna gamla exemplar av en svensk pro-nazistisk tidskrift från 1944 och 1945. Då var kriget i princip redan förlorat, men det kunde man som nazist förstås inte se. Därför utgör tidskriften intressanta exempel på stark kognitiv dissonans i praktiken, de gånger man alls tar tag i problemen istället för att skriva om Tysklands upphöjda kulturarv, om filmstjärnor, etc.

Jag ska citera två sidor ur nr 15, 1944. Det andra citatet är kanske det allra tydligaste exemplet på stark kognitiv dissonans, av de två. Kriget hade gått dåligt länge för Tyskarna, och man kunde inte fortsätta att helt förtränga detta faktum, varför det blev nödvändigt att istället göra om det till att det "egentligen" var Tyskarna som höll på att vinna, när man "analyserade det på rätt sätt".

Här nedan ges exempel på bearbetning av stark kognitiv dissonans i praktiken (fetstil markerad med fetstil). Från den pronazistiska svenska tidskriften Tidsrevyn, som utgavs 1944-45, nr 15, 1944, sidan 2, ledaren och andra notiser wrote:

TR T I D S R E V Y N
Utkommer 2 ggr i månaden. Prenumerationspris: helår 6: - kr., halvår 3:- kr.
Förlags AB Odal, Kaptensgatan 6, Stockholm - Tel. 62 09 56 ~ Postgiro 193541
Ansvarig utgivare: Matts A. Stenström
Tryckt hos Nordisk Rotogravyr, Stockholm 1944


Efter fem år

I september för fem år sedan fanns det en hoper beskäftiga siare, som visade stor iver att i tal och skrift delge andra sitt vetande, läst i stjärnorna eller i kaffesumpen, att Hitler skulle vara slagen och Tyskland krossat inom tre månader... eller möjligen något år! Utan en förnuftig tanke på att, om utgången skulle kunna förutses på det sättet, så skulle det väl näppeligen bli några krig, siade de om Tysklands snara nederlag och menade sig till och med kunna ge logiska bevis för att de måste ha rätt!

Churchill spådde som bekant ett kort och förtjusande krig -- liksom Roosevelts militära sakkunniga försäkrade, att Japan skulle vara besegrat på 90 dagar! -- och Harold Nicolson betraktades som en stor pessimist, när han med minen av en brittisk allvetare anförtrodde en trängre krets, att det kanske skulle kunna dröja ända till tre år, innan England hemfört sin stora seger och återställt en tillfredsställande ordning i världen med tryggad demokrati och business as usual!

Det var 1939. I dag kan man fastställa, att de samtliga voro falska spåmän, som läst alldeles fel, och som kommo med oriktiga påståenden och missvisande argument. De hade tagit alldeles miste, och man behöver nu inte heller tveka om att i den skeva syn, som ledde till dessa misstag, söka krigets egentliga upphov och rot.

Men falska profeter låta sig ej förskräckas ens av sina mest olycksdigra misstag. De spå oförtrutet vidare. De äro precis desamma nu som de voro 1939, och alldeles samma argument ha de, nu som då, för att bevisa att Hitler skall vara slagen och Tyskland krossat inom tre månader... fastän man kan märka, att de mindre än någonsin veta, vad de skola ta sig till, om kriget skulle få en sådan utgång, och fastän det är tydligt, att de sent omsider börjat ana, att det skulle betyda grymmaste orätt mot mänskligheten, om de skulle få rätt.

Rätt ha hittills endast de fått, som varnade för detta krig och sökte förhindra det -- och ingen kan förneka, att Adolf Hitler varnade mera eftertryckligt än någon annan! Millioner ha fått lida oförskyllt, därför att några få felaktigt tolkade dessa varningar såsom tecken på svaghet.

Helt orätt ha de fått, som förklarade detta krig under påstående, att de ville bevara Polens självständighet och okränkbarheten av dess i Versailles godtyckligt fastställda gränser. Ty upphörandet av Polens självständighet är under allo förhållanden ett av de definitiva resultaten av Englands krigspolitik. I övrigt är det ganska förhastat att ännu tala om någon definitiv vändning i den angloamerikanska självrättfärdighetens stora krig för Europas bolsjevisering.

Definitiv är förstöringen av oersättliga konstskatter och alster av flit och kultur genom angloamerikanernas »överlägsenhet» i luften. Definitiv är förödelsen av hundratusende hem, och definitiv är döden för kvinnor och barn i fosforflammorna och brisaderna i Europas terrorbombade städer. Definitiv är hungerdöden för millioner människor, som svultit ihjäl i Sovjetunionen, i Kina, i Indien, i Syditalien, därför att de, som förfoga över jordens rikaste tillgångar, behöva vapen i stället för bröd till kampen för Polens frihet och demokratiens tryggande i världen!

Definitiv var nackskottsdöden för något tiotusental polska officerare i bolsjeviklägret vid Katyn, och definitiv är överhuvud taget besvikelsen hos dem, som låtit sig luras av de angloamerikanska och bolsjevikiska förespeglingarna om »befrielse» - en besvikelse, som den liberalistiska ideologiens yppersta huvud, Benedetto Croce, givit ett så klart uttryck åt i sitt avskedsbrev till Bonomiregeringen i det »befriade» Italien. »Ni vet mycket väl», skrev han till Bonomi, efter sitt utträde ur regeringen, »att de underskrivna kapitulationsvillkoren varken ge italienarna frihet, möjligheten att arbeta fritt eller att ens kalla sig fria. Då enligt edra egna ord inte heller någon militär kraftansträngning eller någon diplomatisk manöver kan ändra dessa villkor, stod den absoluta ändamålslösheten i våra ansträngningar klar för mig.» Denna absoluta ändamålslöshet är ett av de definitiva resultat, som uppnåtts av dem, som förklarade kriget mot Tyskland -- för Polens och demokratiens skull!

--S m.


VÄRLDSARENAN

General Fuller, den bekanta engelska pansarexperten, skriver i den amerikanska tidskriften News Week: »Man kan redan nu tydligt konstatera att den flygande bomben såsom militärt vapen överträffar alla andra. Dess billighet och enkelhet gentemot bomber, som transporteras med flygplan, ligger i öppen dag... Den flygande bomben kommer att bli krigets dominerande vapen, och det är nästan självklart, att den kommer att innebära dödsdomen över bombflyget såsom fjärrartilleri. Förmodligen kommer den även att ersätta artilleriet i flera av dess nuvarande former. Med de flygande bomberna inledes en krigföring, som sätter en nation i stånd att bekämpa en annan med högsta förintelsekraft utan att själv behöva sätta en enda man i fält.»

Leo Cherne, som leder ett konjunkturforskningsinstitut i USA, vilket bland annat nära samarbetar med handelsministeriet, har samlat en rad av sina konjunkturprognoser till en-bok med titeln »The Rest of Your Life», vari det heter: »Inte någon ekonomisk uppblomstring utan tvärtom en mycket svår depression kommer at[t] börja i Amerika vid krigets slut, och antalet arbetslösa kommer att stiga till minst 19 millioner enbart i USA». Cherne säger vidare att som följd härav allvarliga konflikter komma att uppstå mellan demobiliserade soldater och hemmafrontare, som njutit alla fördelar av krigskonjunkturen, samtidigt som man kan förutse att den latenta antisemitismen bryter lös på allvar, liksom också den under askan glödande raskampen mellan vita och svarta.

Daily Heralds korrespondent i New York är en av dem, som öppet vågar uttala, vad alla människor tänka och lägga märke till, nämligen att »förhållandet mellan USA och England icke på länge varit så kyligt som nu» och skriver vidare: »Churchills optimistiska förklaring, angående möjligheten av en allierad seger denna sommar tillbakavisas allmänt i Washington som dumt prat».


Omslagsbild:

Donzig, den från Riket avskilda tyska stad, vars återförening med moderlandet England och Frankrike ville förhindra genom att förklara Tyskland krig den 3. september 1939 -- förevändningen för ett krig, som blev en världsbrand och som orsakat en vanvettig förödelse runt om i hela Europa!


Här nedan ges ett illustrativt exempel på hur bearbetning av mycket stark kognitiv dissonans kan gå till i praktiken (fetstil markerad med fetstil). Citatet är från den pronazistiska svenska tidskriften Tidsrevyn som utgavs 1944-45, citatet från nr 15, 1944, sidan 8 wrote:

[ILLUSTRATION: Nattlig V1 raket i luften.]

V1 röjer krigets hemlighet

Tiden står alltjämt som de tyska vapnens starka bundsförvant

Varje någorlunda uppmärksam tidningsläsare måste ha märkt, att det är något som icke stämmer i den bild av kriget, som dagens krigstelegram ge -- något svårbestämbart, men grundväsentligt, som skiljer bilden från verkligheten. Och den riktigt uppmärksamma kan också fastställa, att verklighetsavvikelsen måste ha annan grund och vara av annat slag än den, som förekom alltifrån krigets början, då de allierade ideligen rapporterade framgångar, som de icke vunnit. Den måste vara av annat slag, därför att telegramsegrarna nu -- och sedan ett par år tillbaka -- verkligen åtföljas av på kartan noterbara framryckningar och ej av reträtter, så som fallet var under första åren. Mycket passar övertygande in i den bild av krigsläget, som den bolsjevikisk-anglo-amerikanska koalitionens propagandister vilja ge... och med vilken de också förblända synen pa många!

Men den uppmärksamme märker, att det dock måste vara något av en skenbild, som icke stämmer med verkligheten, och den, som inte bara stirrar på de senast ditmålade detaljerna, utan som på någon distans betraktar hela den fruktansvärda krigstavlan, upptäcker ett grundfel i perspektivet -- en tids- och proportionsförskjutning, som förvillar intrycket.

Redan på mycket tidigt stadium i kriget förklarades från tysk sida, att tidsfaktorn skulle komma att spela en avgörande roll, och likaså, att tiden arbetade för Tyskland. Man kan nu se, hur sant detta var och är!

Under det första krigsskedet vann Tyskland -- liksom också Japan -- tid genom att vinna rum. Det skedde genom en beslutsamt djärv strategi och en ny taktik i användningen av nya stridsmedel.

Under det andra krigsskedet, vid vars slut vi nu befinna oss, har kriget skenbart vänt. Tyskland har -- liksom också Japan -- nödgats uppge mycket stora delar av det vunna rummet. Det har skett genom att motståndarna lärt av det första stridsskedet, tillägnat sig den tillämpade taktiken och till oerhörd övermakt utvecklat de därvid använda stridsmedlen. Deras framgångar äro icke lika stora och lika snabba, som de tyska och de japanska voro i första skedet, men de äro beaktansvärda, och de målas i gigantiska proportioner av den allierade propagandan.

Här röjs den första perspektivförskjutningen.

Den andra gäller tiden! Varken Tyskland eller Japan ha behövt eller kunnat uppge något av den tid de vunno i första skedet!

Och nu börjar en hemlighet, dold i krigets fixeringsbild, framträda -- icke tydlig ännu, ty kriget fortsätter och bilden väntar på sin avslutning, men antydan finns där.

Man kommer den på spåren genom att observera de oproportionerliga måtten och den omisskännliga brådskan i de ansträngningar, som de allierade göra för att uppnå ett avgörande nu! De vore omotiverade, ja, de vore rent vanvettiga, om bilden, som de vilja få oss att se, i övrigt vore riktig. Vi veta, att den inte är det.

Den vunna tiden verkar därhän, att en ännu till större delen dold styrkeförändring kunnat förberedas för att göra sig gällande under krigets tredje och slutgiltigt avgörande skede -- i en tysk seger!

Man kan av de första konturerna ana, att den avgöres genom en ny beslutsam strategi, ny taktik och nya stridsmedel. V1 är endast början.

Ovan gav jag exempel på förnekelse, från svenska nazister. I den engelskspråkiga delen av detta forum postade jag i dag en relaterad artikel om The Good Germans (Nazi Era) And The Good Americans (Today), se http://life.lege.net/viewtopic.php?p=82#82. Artikeln belyser hur ett modernt civiliserat samhälle då och nu kunde sjunka ned i barbari. Faktorer som tas upp är
  1. Lojalitet, patriotism, lydnad
  2. Verklighetsförvrängningar och överskylanden
  3. Rädsla
  4. Missnöje
  5. Ytligt sett vettiga ståndpunkter
  6. Etablissemangets stöd
  7. Konformitet
  8. Fienden lägre stående
Artikeln tar även upp några förslag på motmedicin.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Thu, 2005 Aug 11 9:51:18    Post subject: Exempel på sådant du inte kommer att få höra av media Reply with quote

    Exempel på sådant du inte kommer att få höra av media:
  • Att utarmat uran ammunition mångdubblar allmänna strålningsnivåer i forna Jugoslavien, Afghanistan, Irak [denna uppgift rättad 2005-08-14 från tidigare felaktigt men profetiskt Iran] och i alla andra länder USA bekrigar, samt att mer än hälften av deras egna soldater kommer att bli arbetsoförmögna eller dö av sviterna inom tio år. Utarmat uran uppfyller två av tre kriterier för massförstörelsevapen enligt amerikanarnas eget klassificeringssystem, och bryter mot alla internationella avtal och överenskommelser, och även mot amerikanska civila och militära lagar. Utarmat uran har på slagfältet tre effekter på levande varelser: Det är en giftig tungmetall, det är ett radioaktivt gift och det har en partikel-effekt genom att partiklarna är mindre än en tusendels millimeter. Källa: the Battle Creek Enquirer (Michigan), August 9, 2005. Se även beyondtreason.com. Denna radioaktiva nedsmutsning kommer inte att försvinna på många tusen år.
Det största problemet är vår egen förnekelse. Sanningen finns redan helt öppen - det är bara att ta till sig! Allt står klart, alla bevis är i dagen. Men du kommer inte att få höra detta av våra politiker - som vill förbjuda spridande av denna typ av information. "Verklighetskontroll" kallade Orwell det.


Last edited by Leif Erlingsson on Sun, 2005 Aug 14 16:33:23; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Thu, 2005 Aug 11 18:03:00    Post subject: The Association for Psychohistory, Inc. on 9/11 Reply with quote

The Association for Psychohistory, Inc. on 9/11. Läs vad förbundet för psykohistoria - har funnits i 28 år och ger ut The Journal of Psychohistory och diverse böcker och läromedel i ämnet psykohistoria - skriver om vad Bush-regimen visste om 11 september redan innan det hände. En kopia finns här: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=88#88 och det finns även en kopia här: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=4#4.

Diskutera gärna ämnet här nedan. (Diskussioner om varför MEDIA inte skriver om detta kan istället med fördel föras här: http://mediekritik.lege.net/viewforum.php?f=1.)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Fri, 2005 Aug 12 9:56:25    Post subject: Folkrätten och de mänskliga rättigheterna Reply with quote

Folkrätten och de mänskliga rättigheterna, eller Varför USA är en skurkstat (lägg till listan) - Denna artikel citerar New York Times den 10 augusti 2005 som rapporterar att regeringens jurister hävdar att främmande medborgare som byter flygplan på amerikanska flygplatser lagligt kan arresteras och hållas utan någon anklagelse, att de kan hindras kontakta advokat eller domstolar, och att de till och med kan förnekas grundläggande nödvändigheter såsom mat. Se http://life.lege.net/viewtopic.php?p=94#94.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Fri, 2005 Aug 12 10:20:44    Post subject: Om att politiker vill förbjuda... Reply with quote

Om att politiker vill förbjuda... ("du kommer inte att få höra detta av våra politiker - som vill förbjuda spridande av denna typ av information. "Verklighetskontroll" kallade Orwell det.") Det jag syftar på är ett förfluget uttalande av vår justitieminister, Thomas Bodström, när han i en radiodebatt med Åsa Linderborg i P1 den 2 augusti angående hans förslag om ökad övervakning av vanliga medborgare hade antytt att det var Åsa Linderborg och hennes synpunkter som var samhällsfarliga. Åsa Linderborg hade vad jag förstår gjort liknande kopplingar till totalitarism som jag själv gör. Jag har kvar en sparad Real Media fil med debatten ifråga, om någon vill kolla upp bakgrunden. leif@lege.com.
Justitieminister Thomas Bodström i P1 morgon den 2 augusti 2005 kl. 07:21-07:30, 2 min och 25 sekunder in i diskussionen, som handlade om hans förslag om ökad övervakning av vanliga medborgare wrote:
Men det som just nu, i den här debatten, är största faran, det är personer som Åsa Linderborg, som sitter och hittar på, som jämför terrorist-bekämpning med utvidgat samarbete med Hitler, som hon gjorde i gårdagens artikel
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2005 Aug 13 21:16:07    Post subject: Amerikanska koncentrationsläger: bakomliggande värderingar Reply with quote

För att förstå Amerikanska koncentrationsläger måste man förstå de bakomliggande värderingarna. Allt ifrågasättande av auktoritet i själva verket är likställt med terrorism. Terrorism har blivit ett kodord för motstånd mot den rådande ordningen, d v s terrorism är numera ett kodord för verkligt demokratiskt arbete. De som inte böjer sig skall krossas. Detta är de bakomliggande värderingarna bakom Amerikanska koncentrationsläger och mycket annat som sker medan såväl intelligentsia, politisk klass som vanliga människor är som i hypnos. Amerikanska koncentrationsläger är inte en sjuk fantasi utan en verklig realitet. Ännu är det inte så många som sitter där. Det behövs dock inte mycket fantasi för att se var vi är på väg. Många, jag själv också, har varnat i flera år - somliga mycket längre än så - för vad som är på gång. Se vidare http://life.lege.net/viewtopic.php?p=102#102.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Tue, 2005 Aug 16 23:55:19    Post subject: Re: Exempel på sådant du inte kommer att få höra av media Reply with quote

leif wrote:
    Exempel på sådant du inte kommer att få höra av media:
  • Att utarmat uran ammunition mångdubblar allmänna strålningsnivåer i forna Jugoslavien, Afghanistan, Irak [denna uppgift rättad 2005-08-14 från tidigare felaktigt men profetiskt Iran] och i alla andra länder USA bekrigar, samt att mer än hälften av deras egna soldater kommer att bli arbetsoförmögna eller dö av sviterna inom tio år. Utarmat uran uppfyller två av tre kriterier för massförstörelsevapen enligt amerikanarnas eget klassificeringssystem, och bryter mot alla internationella avtal och överenskommelser, och även mot amerikanska civila och militära lagar. Utarmat uran har på slagfältet tre effekter på levande varelser: Det är en giftig tungmetall, det är ett radioaktivt gift och det har en partikel-effekt genom att partiklarna är mindre än en tusendels millimeter. Källa: the Battle Creek Enquirer (Michigan), August 9, 2005. Se även beyondtreason.com. Denna radioaktiva nedsmutsning kommer inte att försvinna på många tusen år.
Det största problemet är vår egen förnekelse. Sanningen finns redan helt öppen - det är bara att ta till sig! Allt står klart, alla bevis är i dagen. Men du kommer inte att få höra detta av våra politiker - som vill förbjuda spridande av denna typ av information. "Verklighetskontroll" kallade Orwell det.

Det finns fyra skäl till att användning av utarmat uran strider mot FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (något USA visserligen inofficiellt och ensidigt har slutat stödja):
  1. Verkanstiden. Vapen får inte fortsätta verka efter att stridigheterna är över.
  2. Miljön. Vapen får inte ha onödig skadlig miljöpåverkan.
  3. Spridning. Vapen får inte verka utanför stridsområdet.
  4. Humanitet. Vapen får inte döda eller skada på ett inhumant sätt(!).
Internationelle människorättsadvokaten Karen Parker kom fram till att utarmat uran faller i de fyra test för olagliga vapen under internationell rätt som finns (i och för sig struntar USA i internationell rätt), och att det också är olagligt enligt definitionen för gift-vapen. Genom Karen Parkers ansträngningar så beslutade en sub-kommitté till FN:s människorättskommité (som USA i och för sig struntar i) år 1996 att utarmat uran är ett massförstörelsevapen som inte får användas, "Resolution 1996/16 on Stopping The Use of Depleted Uranium - DU":
    The military use of DU violates current international humanitarian law, including the principle that there is no unlimited right to choose the means and methods of warfare (Art. 22 Hague Convention VI (HCIV); Art. 35 of the Additional Protocol to the Geneva (GP1); the ban on causing unnecessary suffering and superfluous injury (Art. 23 §le HCIV; Art. 35 §2 GP1), indiscriminate warfare (Art. 51 §4c and 5b GP1) as well as the use of poison or poisoned weapons.

    The deployment and use of DU violate the principles of international environmental and human rights protection. They contradict the right to life established by the Resolution 1996/16 of the UN Subcommittee on Human Rights.
USA har egentligen varit ganska tydliga med att folkrätten och de mänskliga rättigheterna av dem ensidigt har avskaffats. Se Amnesty International Report 2002, Foreword by Irene Khan, Secretary General. Se även:
Folkrätten och de mänskliga rättigheterna, eller Varför USA är en skurkstat (lägg till listan) wrote:
NEW YORK - New York Times rapporterar den 10 augusti 2005 att regeringens jurister dagen innan i en federal domstol i Brooklyn hävdade att "foreign citizens who change planes at airports in the United States can legally be seized, detained without charges, deprived of access to a lawyer or the courts, and even denied basic necessities like food ..." - d v s att främmande medborgare som byter flygplan på amerikanska flygplatser lagligt kan arresteras och hållas utan någon anklagelse, att de kan hindras kontakta advokat eller domstolar, och att de till och med kan förnekas grundläggande nödvändigheter såsom mat. ("U.S. Defends Detentions at Airports - New York Times http://www.nytimes.com/2005/08/10/nyregion/10civil.html av Nina Bernstein, 10 augusti 2005.)

Detta är givetvis ett flagrant brott mot FNs deklaration om mänskliga rättigheter och alltså mot folkrätten. Case closed.

Men USA har egentligen varit ganska tydliga med att folkrätten och de mänskliga rättigheterna av dem ensidigt har avskaffats. Amnesty International fick veta av en hög amerikansk regeringstjänsteman att de hade blivit irrelevanta. Det betyder att USA inte längre ser dem som nyttiga - tidigare behövdes de för att visa hur onda vissa andra stater var, men eftersom USA nu själv har bestämt sig för att bli ond så behövs denna funktion inte längre för USA. (Se Amnesty International Report 2002, Foreword by Irene Khan, Secretary General.) < . . . snip . . . > The Associated Press skrev lördagen den 9 april 2005 en artikel "Records Give Voice to Guantánamo Detainees" av Pete Yost och Matt Kelley där det nämns att en misstänkt fånge vid Guantánamo Bay frågade militärdomaren om det var möjligt att få se bevisen för att kunna motbevisa dem. Han hade alltså inte fått veta på vilka grunder han hölls, ett minimikrav i ett rättssamhälle. I ett annat fall som omnämns i samma artikel så utbrast en domare att "I don't care about international law, I don't want to hear the words 'international law' again. We are not concerned with international law." Och så är det. USA har inget med internationell lag att göra - de har ensidigt sagt upp bekantskapen med internationell lag. Betänk även att de har lovat att med militära medel frita amerikanska medborgare som ställs inför domarskranket i Internationella Domstolen. Det har stått i alla tidningar. Behöver det sägas tydligare? Se vidare http://life.lege.net/viewtopic.php?p=94#94.

Se även The Trojan Horse of Nuclear War by Leuren Moret at http://globalresearch.ca/articles/MOR407A.html. (Rekommenderas för grafik, etc.)

Se även Depleted Uranium: Dirty Bombs, Dirty Missiles, Dirty Bullets: A death sentence here and abroad LEUREN MORET / San Francisco Bay View 18aug04, på http://mindfully.org/Nucs/2004/DU-Dirty-Bombs18aug04.htm.

Se även Effects Of Depleted Uranium, på http://thepowerhour.com/articles/du_effects.htm.

Se även Depleted Uranium: The Trojan Horse of Nuclear War, på http://axisoflogic.com/cgi-bin/exec/view.pl?archive=68&num=11372.

Se även U.S. NUCLEAR POLICY AND DEPLETED URANIUM | TESTIMONY AT THE JUNE 28, 2003, PUBLIC HEARING FOR THE INTERNATIONAL WAR CRIMES TRIBUNAL ON AFGHANISTAN, på http://mindfully.org/Nucs/2003/Moret-DU-Japan28jun03.htm.
Quote:
CONCLUSION

The use of depleted uranium weapons is a crime against humanity, a crime against all species, and a war against the earth. It is imperative that we demand a permanent international moratorium on the sale and the use of depleted uranium weaponry.

Thank you for informing and educating the citizens of the world not only about the war crimes of President Bush in Afghanistan, but against all humanity. I am honored to have been invited by the citizens of Japan to give my testimony here today.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Mon, 2005 Nov 28 2:51:37    Post subject: Strålande tider Reply with quote

Orginal här: Strålande tider

Chris Busby PhD talade vid ett seminarium i riksdaghuset (modererat av miljöpartiets Lotta Hedström) torsdagen den 17 november bl.a. om de globala hälsoriskerna med utarmat uran, som ju används frikostigt i krig numera. Jag var där och förde anteckningar, och tack vare dessa hittade jag i princip samma föredrag från när han var i Nya Zeeland, här.

Vi fick även höra cancerstatistik från Dr Jauad Al Ali på Basra sjukhus för åren 1991, -93, -94, -95, -96, -97, -98, -99, 2000, -01 och -02 presenterat av en i Sverige boende Irakisk läkare. Kort sagt så ser det ut som att 45 - 48% av befolkningen där kommer att utveckla cancer. Chris Busbys forskning ger en möjlig teoretisk förklaring. Givetvis avfärdades Busbys forskning ("Second Event theory") av den närvarande representanten från SSI - Svenska Strålskyddsinspektionen. Eftersom den inte stämde med deras modeller.... SSI killen kunde dock inte svara på varför så många människor utvecklade skador efter att utarmat uran använts i krigföringen.

Miljöpartiets Lotta Hedström sa att "Detta är mörkat." Hon har försökt få intresse för motioner kring detta i riksdagen, utan resultat. Gábor Tiroler från Uppsala, som ibland skriver i medicinsk fackpress, talade om ett aktivt förnekande. Det går inte att få minsta notis införd om den handlar om utarmat uran, har han fått veta. (Det aktiva förnekandet innebär att man inte bara struntar i att berätta, utan att man också FÖRHINDRAR att informationen kommer ut.

Jag nämnde visst inte att strax efter Irak II så fick varenda människa i England i sig en halv miljon uranpartiklar mer än normalt. Chris Busby lyckades nyligen få loss dessa siffror genom Freedom Of Information Act, från luftfilter som ska användas som referens - långt från kärnanläggningar. Och om detta gäller i England så förstår vi ju att vi själva är minst lika drabbade. Kampen mot cancern måste börja med kampen mot kärnvapen - och dit hör den utarmade uran ammunition som nu sprids ut över världen!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Thu, 2005 Dec 01 1:45:01    Post subject: Denna tråd börjar med ett brev till mormoner Reply with quote

Denna tråd börjar med ett brev till mormoner. Därför kan det vara passande med en kopia av lite tankeutbyte med en mormon.

Hycklad sista dagars helig moral

Från http://blog.lege.net/?/36-Graensland.html#c244 - som BÖR besökas för sammanhangets skull!

Allt det där är sant.

Men vad jag tycker är ännu mer intressant är hur de är funtade, de som av religiös eller annan nit stöder USA-vänlig terrorism (och kanske även Israel-vänlig dito). Vi har sådana i vårt eget land också, jag har precis utväxlat några mail med en sådan person.

Jag hade häromdagen, efter flera års tystnad från min sida, skickat ett mail till ett litet forum där personen - som är mormon, medlem av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (i USA The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints) också är med, om att detta är dåliga tider när framstående mormoner är för tortyr
    [i "Sion" i Utah, USA, finns det en domare Jay S. Bybee som i den konservativa Meridian Magazine ("Jay S. Bybee Named to Ninth Circuit Court") beskrivs som en fin och aktad mormon. I tidningen avbildas domare Bybee med familj tillsammans med justitieminister John Ashcroft i november 2001, när domare Jay Bybee svors in som assisterade justitieminister. Artikeln presenterar domare Bybee EFTER TORTYR-AFFÄREN, när det framkommit att det var domare Jay Bybee som skrev den juridiska motiveringen för varför USA skulle använda tortyr, som "one of the finest constitutional lawyers in America" och som "A Family Man", en man med familjevärderingar. När jag den 6 juni 2005 Googlade på "torture" tillsammans med Bybee på site:ldsmag.com så fanns det däremot där inget omnämnande om domare Bybee i detta sammanhang]
och när det finns mormoner som tycker att den demokratiskt valde presidenten Hugo Chavez borde skjutas då han anses vara dålig för USA. Den svenske mormonen, som alltid varit angelägen att "debattera" mig, konstaterade dels att mormonkyrkan offentligt gått ut med att man inte stödjer tortyr - fördömer det faktiskt - men sedan försökte mormonen ändå släta över med att en häktning kan vara tortyr, etc. För mormonkyrkan har INTE velat delta i en bred protest där många kyrkor och organisationer kräver att politikerna förbjuder tortyr. D.v.s. man "fördömer" tortyr, men man vägrar kräva att tortyr förbjuds. Alltså går man inte emot Vita Huset/Bush... Utan enbart mot de enskilda personer som torterar - fotfolket.

Men jag kommer lite utanför ämnet. Jag skickade även "Gränsland" texten, den som denna kommentarskedja hänger under, till denne mormon. Och hans reaktion på det är intressant. Det förutsägbara är att han anser att det är jag som är kvar vid det gamla. Ganska förutsägbart borde kanske också vara att han anser att Ronald Reagan står för det nya. Att exakt de felaktiga slutsatser som Chalmers Johnson beskriver i sin bok i själva verket skulle vara framtidens väg. (Vägen mot undergången, snarare!) Han skriver så här:
    "Ronald Reagan var den som tillsammans med gamle påven påskyndade processen i Sovjetunionen. Grunden till förfallet låg i de kommunistiska idéerna. Kommunismen bar med andra ord på fröna till sin egen undergång. Så gör även Leif Erlingssons idéer."
och
    "Under åttiotalet försökte en svensk statsminister genomdriva ett förslag som gick ut på att skapa en kärnvapenfri korridor i Europa. Förslaget innebar ett permanentande av Sovjetunionen då detta lands försvarsutgifter skulle kunna minskas drastiskt. Den stora nationen USA betedde sig dock som en frihetsvän, en sann hjälte - och motsatte sig det hela. I stället fick vi Star Wars och skuttedutt så föll de onda imperiet. LDS-kyrkan kunde därefter påbörja ett efterlängtat frihetsarbete bland hungrande själar.

    Jag erkänner Guds i hand i dessa händelser.
    "
Jag gav faktiskt svar på tal:
    "N.N., du borde vara mer försiktig med vilka hjältar du har. Ronald Reagan var en av de mest korrupta amerikanska presidenterna, som kom till makten genom att muta Iranierna att hålla den amerikanska ambassad-gisslan 4 månader längre än de hade avsett - så att inte president Carter blev omvald - genom Iran-Contras triangelhandeln med vapen, narkotika och pengar.

    Jag har för mig att det var så att vapnen gick via Contras terroristerna i Sydamerika till Iran, och att narkotikan gick från Contras-terroristerna till USA med hjälp av CIA. Men du kan själv ta reda på detaljerna genom att söka på "Iran-Contras".

    Ronald Reagan var mycket arg på Olof Palme, som dels inte ville låta honom exportera vapnen till Iran via den svenska halvlegala rutten, och dels hotade avslöja vapen- och drog- affärerna i FN. Men lyckligtvis för Ronald Reagan så mördades alltså FN:s fredsmäklare och Sveriges stadsminister Olof Palme strax innan han skulle till att avslöja Ronald Reagan som en av tidernas största brottslingar.

    Det påstås finnas ett telegram från den ökände italienske P2-ledaren Licio Gelli i Brasilien till en av Reagan/Bush- kampanjens chefer, Philip Guarino, två dagar innan Olof Palme mördades, som journalisten Barbara Honeggers informatör citerat så här - översatt till svenska: "...det svenska trädet skall fällas... tala om det för vår gode vän Bush." Där Bush alltså är Ronald Reagans vicepresident, den nuvarande presidentens pappa. Du kan läsa mer om detta och opmständigheter kring detta på http://life.lege.net/viewtopic.php?p=180#180 och även på http://blog.lege.net/redirect/telegr.html eller på http://blog.lege.net/redirect/telegr__arkiv.html

    OAVSETT HUR DET LIGGER TILL MED EVENTUELL Ronald Reaga/Bush - inblandning i stadsministermordet så är det ett historiskt faktum att Ronald Reagan är en av de mest korrupta männen som någonsin smutsat ned det amerikanska presidentämbetet. Hyckleri och hycklad moral samtidigt med total amoral (terror mot civilbefolkning i Sydamerika, bedrägeri gentemot det amerikanska folket och drog- och vapenhandel med terrorister och fientliga regimer) betecknar denne man.

    Det är betecknade att du beskriver historien så här:

    ``Under åttiotalet försökte en svensk statsminister genomdriva ett förslag som gick ut på att skapa en kärnvapenfri korridor i Europa. Förslaget innebar ett permanentande av Sovjetunionen då detta lands försvarsutgifter skulle kunna minskas drastiskt. Den stora nationen USA betedde sig dock som en frihetsvän, en sann hjälte - och motsatte sig det hela. I stället fick vi Star Wars och skuttedutt så föll de onda imperiet. LDS-kyrkan kunde därefter påbörja ett efterlängtat frihetsarbete bland hungrande själar.''

    Din "frihetsvän" motsatte sig kärnvapennedrustning. Oavsett att du kopierar amerikansk oförståelse för det historiska skeendet så hyllar du en genomkorrupt regim och president såsom hjälte och "frihetsvän" FÖR ATT DE MOTARBETAT FREDEN! Detta visar att du egentligen är en av dessa farliga krigspropagandister, som det är mycket viktigt att varna för.

    Det tycks som att de ledare som försöker framstå som de mest moraliska i själva verket är de mest amoraliska, hycklande och avskyvärda.

    Tänk dig noga för, vilka hjältar du tar dig!

    Jag erkänner Djävulens i hand i dessa händelser. Inte Guds. Betänk att med små, små steg leder Djävulen sina offer till evig pina. Fortsätt inte på den vägen! Förled inte andra! Av deras frukter skolen I känna dem...
Det skulle ha förvånat mig oerhört om dessa ord skulle haft någon påverkan. För det hör till saken att när man är fast i ett tankesystem så omtolkar man respektive förtränger alla fakta och all information så att det passar in. Och min bekant är verkligen fast. Vilket han planerar att vara "intill änden". Så här reagerade han:
    "Hej, Min korta kommentar.

    1) Ronald Reagan var en mycket fin människa. En gudfruktig man. Han befriade miljontals människor. När han bad Gorbjatov att riva muren (Tear down this wall....) så kallades han krigshetsare av svenska socialdemokrater.

    2) Bush och Palme-mordet och Reagans pengar till Iran.... blablabla. Vi har hört det förr. Obestyrkta påståenden blir inte sanningar för att de upprepas på diverse bloggar. "Bäste före" datum passerat sedan länge.

    3) Hans Bergström (eller möjligen någon annan) skrev en bok om Sverige i Vita Huset. Det visar sig att Sverige i stort sett aldrig kommenteras i Vita Huset. Sverige är oviktigt för USA - även som vapentransitland med undantag för luftgevär Smile. Nu får du lugna ned dig Leif. Gå på sakramentsmöte på söndag vetja.....

    4) Guds rikes utbredning sker dessvärre ibland genom krig.
    "
Och så snabbt och elegant befäster han alla fördomar mot religiösa fundamentalister. Det är inte Islam vi ska oroa oss över...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:22:32    Post subject: Svenska mediers tystnad inför andra perspektiv än Pentagons Reply with quote

Kopia av: http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=420#420

Svenska mediers tystnad inför andra perspektiv än Pentagons

I dagens (2006-04-22) upplaga av Stockholms Fria Tidning (s. 14-15) fanns en bra artikel om svenska mediers tystnad inför alternativa perspektiv på vad som sker i Irak än det som pumpats ut av USA:s omfattande militära propagandakampanj att utmåla Zarqawi som mer betydelsefull än han i själva verket är:

    Irakiska ögonvittnen mötte svensk tystnad
    Två irakiska ögonvittnen – en läkare och en människorättsaktivist – besökte i början av april Sverige för att berätta om den svåra situationen i sitt hemland. Det var föreningen Iraksolidaritet som bjudit in dem, i ett försök att väcka debatt kring USA:s ”massförstörelse av Iraks städer” och kring den svenska regeringens tystnad kring brott mot folkrätten. De svenska medierna visade dock inte något större intresse för de tillresta irakiernas vittnesmål.

    Demokrati kan aldrig skapas genom att mörda och fängsla människor. Bush har förvandlat vårt land till ett helvete.

    Det säger Dr Entisar Ariabi från universitetssjukhuset Al Yarmouk i Bagdad när hon besöker Göteborg i början av april.

    Tillsammans med aktivisten Mohammed Tareq från Centret för demokrati och mänskliga rättigheter i Fallujah sitter hon i en föreläsningssal på universitetet och berättar om situationen i Irak. Den bild de målar upp är bilden av ett land som håller på att fullkomligt raseras av krig och ockupation.

    Enbart i Bagdad tar sjukhusen emot 1 000 dödade varje månad [ . . . snip . . . ]

    Mohammed Tareq och Dr Entisar Ariabi har bjudits in till Sverige av föreningen Iraksolidaritet i Stockholm, men föreläsningen i Göteborg, som lockat ett femtiotal personer, arrangerades av Fredskoalitionen och Utrikespolitiska Föreningen.

    Trots att massmedia rapporterat om Irak nästan dagligen i mer än tre års tid, så är det sällsynt att irakiska röster kommer till tals. Uppmärksamheten kring de båda irakiernas besök i Sverige har inte heller varit särskillt stor. När Dr Entisar Ariabi besökte USA i början av mars tillsammans med tre andra irakiska kvinnor resulterade det bland annat i ett reportage i Washington Post. Men när man ordnade en presskonferens i Stockholm med de båda inbjudna talarna dök bara tre journalister upp. Ingen av dem var från de större rikstäckande medierna, och Mohammed Tareq är märkbart besviken över det bristande intresset.

    - Det finns ingen frihet i medierna i Europa, säger han. [ . . . snip . . . ]

    Mariam Sherifay tror att tystnaden beror på hänsyn till relationerna med USA och behovet av enighet inom EU. [ . . . snip . . . ]

    [USA ställde] kravet att den jordanskfödde terrorledaren Zarqawi skulle utlämnas, för att ett angrepp på [Fallujah] skulle undvikas. Som svar på militärens ultimatum gick representanter för religiösa och fackliga organisationer i Fallujah ut med ett öppet brev till FN:s generalsekreterare Kofi Annan där man sa sig inte känna till Zarqawi, och förnekade att han skulle finnas i staden. Det hjälpte dock inte för att avvärja det förödande angreppet.

    De som alltid hävdat att talet om Zarqawi och "utländska terrorister" bara var en förevändning för angreppet på staden fick för ett par veckor sedan stöd från en rapport i Washington Post. Tidningen avslöjade då att interna dokument visar att USA:s militär bedrivit en omfattande propagandakampanj för att utmåla Zarqawi som mer betydelsefull än han i själva verket är. Syftet ska ha varit att minska stödet för motståndet bland irakier och öka stödet för kriget på hemmaplan.

    I ett dokument från det militära högkvarteret i Irak sägs det att den här kampanjen varit "den mest framgångsrika informationskampanjen hittills".

    Behov av självkritik inom svenska medier?

    Frågan är om inte kampanjen också haft en synbar effekt på de svenska mediernas rapportering. En sökning i mediearkivet Presstext visar att Zarqawi finns omnämnd i 33 artiklar enbart i DN under det senaste året. Läsarna har matats med artiklar med rubriker som "Zarqawi greps men släpptes igen", "Zarqawi sprider heligt krig till hela regionen", och "Islamisk website: Zarqawi sårad".

    Oftast är det den amerikanska militärens information, eller meddelanden på internetsidor vars trovärdighet är svår att bedöma, som är den enda källan till rapporterna om Zarqawi. Men med tanke på det bristande intresset för alternativa perspektiv på vad som sker i Irak är det oklart om avslöjandet i Washington Post kommer att leda till någon omfattande självkritik på svenska medieredaktioner.
Kort sagt, svenska medier var endast intresserade av att pumpa ut USA-militärens propagandakampanj och vägrade konsekvent att ta in alternativa perspektiv trots att deras olika epost-inkorgar överösts med kunniga och indignerade nyheter om hur den amerikanska Zarqawi-propagandan i Irak fungerat - brev jag känner till då jag fått många av dem i Bcc.

Svenska medier kan därför inte skylla på att de inget visste. Det är fler än jag som har sparade mail som bevisar att redaktionerna har matats med högkvalitativt material, som de konsekvent har vägrat att ta i. De har avsiktligt valt att lita mer på Pentagon än på att själv försöka förstå hur det hänger ihop. Vilket innebär att de inte är riktiga journalister utan vad vi som kallar oss mediekritiker betecknar som "presstituerade". Medbrottsligar, helt enkelt. (Ja, rent juridiskt så är det brottsligt det de av allt att döma har gjort. Krigspropaganda är ett brott. Och det pågår krig i Irak, oavsett vad man kallar det. Tyvärr är även FN indraget numera - svårt att värja sig mot USA... Samtidigt förklarar den egna skulden medias mörkläggning; man vill naturligtvis fördröja sanningen så länge som det bara är möjligt, för sanningens timme kommer att utpeka en hel del medlöpare, och de "presstituerade" är naturligtvis inte dummare än att de begriper att de står mycket högt upp på sådana listor. Men hur mycket de än spjärnar emot, så kommer det inte att gå att hålla locket på särskilt länge till...)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:24:53    Post subject: Att kalla saker vid deras rätta namn Reply with quote

Texten på http://mediekritik.lege.net/viewtopic.php?p=422#422 slutar:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Astrid Boman/Red
Guest





PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:26:27    Post subject: Medlöperiet Reply with quote

Medlöperiet
av Astrid Boman, Boden
(Tidigare publicerad i Miljömagasinet 28 april 2006, s. 14, Debatt.)

Nu rannsakar Sverige sig själv på grund av medlöperiet till nazismen under andra världskriget. Historik behövs men den är till ingen nytta om man inte tar lärdom. Nu behöver man fokusera på den nuvarande regeringens medlöperi till den nya nazism som sprids över världen. Den är en farsot mer dödlig än fågelinfluensan och kallas nyliberalism.

Precis som Sverige anammade nazismens lagar då anammar man den nya diktaturens lagar nu. Jag avser de så kallade terrorlagarna. Dessa lagar hör hemma i hårda diktaturer ej hos de länder som kallar sig demokratier. Nu kan åter militär sättas in mot civila. I brådskande fall behöver ej regeringen tillfrågas. Polis och säkerhetspolis kommer att lagligen att kunna bugga och telefonavlyssna även ej brottsmisstänkta. Det räcker att man finner miljön intressant.

Vår arbetsrätt har tagits ifrån oss och fackföreningarnas inflytande försvagats.

Det hände, gott folk, medan vi sov. Det är dags att vi vaknar nu och tar vårt ansvar. Våra förfäder fick slåss för vår demokrati, för folkets rättigheter. Ska vi bara låta vår demokrati rinna ut i sanden? Till er unga vill jag säga: Demokrati är ingen självklarhet och den kommer inte med bomber vilket nyliberalerna vill göra gällande. Den växer från rötterna och uppåt, från den tänkande och upplysta människan och upp till de folkvalda som folket valt att styra.

Demokrati betyder folkmakt dvs all makt utgår från folket. Idag utgår makten från statsministern och Bryssel. Kan vi längre kalla oss demokrati?

(Publicerad med tillstånd från författaren.)
Back to top
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:28:49    Post subject: Riksrättsförhandlingar Reply with quote

Nu är det uppe i tre delstaters lagstiftande församlingar - Illinois, Kalifornien och Vermont - som har introducerat resolutioner om att sända petitioner till det amerikanska representanthuset om att starta riksrättsförhandlingar mot Bush (och vad gäller Kalifornien, även mot Cheney). Fler är på gång, Minnesota, Missouri, och Oklahoma arbetar till maj och Delaware, Louisana, R.I., South Carolina, och Puerto Rico håller på till juni medan New Hampshire arbetar till juli. Läs mer på http://impeachpac.org/resolutions och http://pdamerica.org/impeach-wg.php, samt förstås på http://afterdowningstreet.org/
    Listen to Neil Young's "Let's Impeach the President"

    Let's impeach the president for lying
    And leading our country into war
    Abusing all the power that we gave him
    And shipping all our money out the door
    He's the man who hired all the criminals
    The White House shadows who hide behind closed doors
    And bend the facts to fit with their new stories
    Of why we have to send our men to war
    Let's impeach the president for spying
    On citizens inside their own homes
    Breaking every law in the country
    By tapping our computers and telephones
    What if Al Qaeda blew up the levees
    Would New Orleans have been safer that way
    Sheltered by our government's protection
    Or was someone just not home that day?
    Let's impeach the president
    For hijacking our religion and using it to get elected
    Dividing our country into colors
    And still leaving black people neglected
    Thank god he's racking down on steroids
    Since he sold his old baseball team
    There's lot of people looking at big trouble
    But of course the president is clean
    Thank God
Vad ska våra svenska medlöpare säga, den dagen världen är överens att dessa ledare har försatt världen i en farligare sits än ens Adolf Hitler en gång gjorde? "Vi visste inte". "Vi förstod inte". "Ingen förstod". Ja, de har ju sett till att våra svenska medier iallafall inget säger, så kanske de lyckas lura någon...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:29:22    Post subject: Någon som sett det här perspektivet Reply with quote

Som Jan Viklund frågade i ett mail nyss:
    Någon som sett det här perspektivet från Manhattan, New York i dag (lördag), i våra "oberoende" svenska medier?


    Anti-war activists march down Broadway, to protest the war in Iraq , with thousands of supporters in New York April 29, 2006. The marchers demanded an immediate withdrawal of troops, the same day news organizations noted April as being the most deadly month for U.S. troops in Iraq, with at least 69 killed. REUTERS/Chip East
Läs mer:

Thousands March in Manhattan at Anti-War Protest
(AP April 29, 2006)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:29:57    Post subject: Muslimslakt OK, ifrågasättande inte OK. Reply with quote

Kurt Nimmo kommenterar frågan om att amerikanska medier ger stort utrymme åt hathetsare som till och med propagerar för att man ska slakta 100 miljoner muslimer - oavsett om de är fredliga normala människor - samtidigt som samma medier i stort sett utestänger, hånar och kallar dem oamerikanska, o.s.v., dem som ställer frågor om uppenbara självmotsägelser i den officiella myten kring terrorhändelserna som inledde kriget mot friheten. (Som kallas "kriget mot terrorn".) [Kopia av Kurt Nimmo artikeln.]
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:30:23    Post subject: Den goda nyheten Reply with quote

Den goda nyheten är att bubblan läcker... mer om det senare.

Vilken bubbla? - Verklighetsbubblan, förstås!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:45:43    Post subject: Den första texten i tråden Reply with quote

Den första texten i tråden, till svenska mormoner, slutar:

J'accuse! Jag anklagar wrote:
Arbeta med alla som vill vara en del av lösningen! I Mormons Bok, Alma 62:1-4, finns receptet. Först sörjer vi mycket för deras skull som påstår att de tjänar Gud och sitt land, men som uppenbarligen tjänar den andre potentaten som regerar i blod och skräck. Men när vi sörjt för deras orättfärdighets skull vilka har gjort uppror emot sitt land och även emot sin Gud - ja, då borde vi lämna dessa bakom oss, och uppresa frihetens, fredens och rättvisans standar på varje ort, samlade all goda krafter som finns, hela vägen till Washington DCs land. Jag menar inte en fysisk marsch, även om det kanske skulle vara en idé - som förmodligen dock skulle mötas med vapen. Nej, jag menar ett nätverk med VARJE FÖRETEELSE OCH PERSON SOM VILL VARA EN DEL AV LÖSNINGEN. De som skulle nätverka på detta sätt behöver lägga åt sidan partsintressen. Detta handlar inte om aborter, homosexäktenskap eller om något mindre grundläggande än fred, frihet och de grundläggande mänskliga rättigheter som religionsutövare säger att Gud gav oss och sekularister säger är inneboende. Arbeta tvärs över dessa linjer! Det är inte sekularisterna som är fienden utan de som påstår sig tjäna Gud, men vare sig de vet om det eller inte, tjänar en helt annan herre.

Inget mindre än detta krävs för att rädda alla våra länder.

Inget mindre än detta krävs för att inte själv tjäna ondskan.

Inget mindre än detta krävs för att tjäna Gud.

Inget mindre än detta krävs för att bli en del av lösningen, snarare än av problemet.



Leif Erlingsson
fredagen den 28 januari 2005

Oavsett tro så kan alla goda människor - som förstår realiteterna - vara överens om att det behövs att VARJE FÖRETEELSE OCH PERSON SOM VILL VARA EN DEL AV LÖSNINGEN arbetar för att rädda alla våra länder, för att vara del av lösningen, snarare än av problemet. För att motverka världsdiktaturen. För demokrati är ingen självklarhet, som Astrid Boman påpekade högre upp.

Astrid Boman wrote:
Det hände, gott folk, medan vi sov. Det är dags att vi vaknar nu och tar vårt ansvar. Våra förfäder fick slåss för vår demokrati, för folkets rättigheter. Ska vi bara låta vår demokrati rinna ut i sanden? Till er unga vill jag säga: Demokrati är ingen självklarhet och den kommer inte med bomber vilket nyliberalerna vill göra gällande. Den växer från rötterna och uppåt, från den tänkande och upplysta människan och upp till de folkvalda som folket valt att styra.

Demokrati betyder folkmakt dvs all makt utgår från folket. Idag utgår makten från statsministern och Bryssel. Kan vi längre kalla oss demokrati?

Jag skrev detta nuvarande inlägg för att ge eventuella Sista Dagars Heliga som hittar hit en naturlig möjlighet att ta ställning för det goda, mot den nyliberala världsdiktaturen. Ställ upp till försvar för mänsklig godhet! Det är kanske en sak om ni inte fattade i januari 2005, men i dag borde de som fick det där mailet ha hunnit inse att jag hade rätt. Så ta ställning för det goda här och nu!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Apr 29 23:53:57    Post subject: PS, ang. amerikanska koncentrationsläger Reply with quote

PS, ang. amerikanska koncentrationsläger, som jag skrev om mycket högre upp i tråden, se detta:
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Leif Erlingsson
Site Admin


Joined: 03 Jul 2005
Posts: 309
Location: Tullinge, Botkyrka, Sweden, Earth

PostPosted: Sat, 2006 Oct 21 14:10:43    Post subject: Detta är slutet för USA: Keith Olbermann, MSNBC News Reply with quote

Länk hit: http://life.lege.net/viewtopic.php?p=379#379


Detta är slutet för USA: Keith Olbermann, MSNBC News om the Military Commissions Act:

    Added October 18, 2006

    Olbermann takes Bush on for the "Military Commissions Act" and the death of Habeas Corpus.

    "And if you somehow think Habeas Corpus has not been suspended for American citizens but only for everybody else, ask yourself this: If you are pulled off the street tomorrow, and they call you an alien or an undocumented immigrant or an "unlawful enemy combatant" — exactly how are you going to convince them to give you a court hearing to prove you are not? Do you think this Attorney General is going to help you?

    This President now has his blank check.

    He lied to get it.

    He lied as he received it.

    Is there any reason to even hope, he has not lied about how he intends to use it, nor who he intends to use it against?"
Den oförtröttelige demokratiförkämpen Jan Viklund skriver i sitt mail med detta tips, att 117 369 såg det på nätet, och många, många, många fler i direktsändning på amerikansk TV. Det är sedan länge dags att spola våra svenska utsända, som tror på all spin, köper all propaganda, och inte förstår vad som pågår. Som Jan skrev,
    ``Vi har levt som i trance.
    Vi har levt som ett folk i fruktan.
    Först nu - när våra rättigheter och vår frihet står på spel -
    börjar vi långsamt vakna inför vetskapen att vi fruktat fel saker.

    För med den nya "anti-terrorlagen" i kraft, står vi det klart att
    vi har en regering, mer hotfull mot vår frihet, än den fiende
    man påstår sig skydda oss från.''
Han verkar ha översatt från: http://www.commondreams.org/views06/1019-24.htm, för han skrev efteråt: "Texten i sin helhet: http://www.commondreams.org/views06/1019-24.htm"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    http://life.lege.net/ Forum Index -> Livs-grundade diskussioner All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
HOME          Läs om Intelligentsians blockering här: http://blog.lege.net/          Besök AllaForum!